Kleine waterstofvliegtuigen zonder piloot. Zo ziet de toekomst eruit van de binnenlandse vluchten in het Verenigd Koninkrijk, blijkt uit door de Britse regering gesteunde plannen.
In het Verenigd Koninkrijk wordt een netwerk van vliegvelden op poten gezet dat al binnen vijf jaar plaats moet bieden aan semi-autonome en uitstootvrije waterstofvliegtuigen zonder piloten aan boord. Dat meldt de Britse krant The Times.
Geen piloten
Het project, dat een overheidssubsidie krijgt van 1,8 miljoen pond (2 miljoen euro), is bedoeld om de kosten van regionale vliegreizen drastisch te verlagen en snelle verbindingen tot stand te brengen, tot de meest afgelegen uithoeken van het Verenigd Koninkrijk.
Bovendien stoten vliegtuigen die waterstof als primaire krachtbron hebben louter water uit, en geen fijnstof of broeikasgassen, zoals CO2.
Tegen 2025 zouden kleine waterstofvliegtuigen over het eiland vliegen met één piloot aan het stuur, in plaats van met een copiloot. Die laatste wordt in een eerste fase vervangen door een zogenaamde ‘autonome copiloot’ – een computer dus. Om dat te bewerkstelligen worden tweemotorige Britten-Norman Islander-vliegtuigen uitgerust met de nieuwste technologische snufjes.
Het plan is om de vliegtuigen op termijn volledig zonder piloot te laten rondvliegen tussen 20 kleine luchthavens en vliegvelden verspreid over het Verenigd Koninkrijk, mogelijk al tegen het einde van dit decennium.
‘Project Heart’
De infrastructuur achter het vliegnetwerk van het zogenoemde ‘Project Heart’ (hydrogen electric and automated regional transportation) zal volgens de Times onder andere de satelliettechnologie omvatten die nodig is om het autonome vliegtuig in het drukke luchtruim te laten vliegen. Daarnaast zouden er ook speciale systemen voor waterstofopslag en -voorziening ontwikkeld worden.
Daarnaast zullen onderzoekers van de Edinburgh Napier Universiteit nagaan in hoeverre de Britten bereid zijn om in een vliegtuig te stappen dat alleen door computers wordt bestuurd. De pilotenvakbond British Airline Pilots Association (BALPA) liet vorig jaar echter al weten aan de Times dat passagiers liever vliegen met een ‘piloot die de controle heeft en met hen dezelfde risico’s loopt’.
Lees ook: