Vlaamse regering wil verkoop van vastgoed digitaliseren tegen eind 2022

De Vlaamse regering wil het verkoopproces van vastgoed vereenvoudigen door de digitale weg in te slaan. Dat zei Jan Jambon (N-VA), Vlaams minister-president, in een interview met ‘De Inspecteur’ op Radio 2.

De aan- of verkoop van een woning is een proces dat heel wat voeten in de aarde heeft. Alvorens een huis of appartement van eigenaar kan veranderen, moeten de notaris en makelaar heel wat opzoekingswerk doen en documenten opvragen. Het gaat dan over de klassieke documenten zoals een EPC-attest, een bodemattest, keuring van elektriciteit, enzovoort. Het duurt daarom al snel enkele maanden vooraleer een vastgoedtransactie voltooid kan worden.

Digitale gegevens

De Vlaamse regering wil komaf maken met de papieren rompslomp en wil daarom volop inzetten op de digitalisering van het verkoopproces. ‘Alle gegevens die de notarissen en makelaars moeten opzoeken, zijn gewoon beschikbaar bij de overheid. We willen die gegevens nu ook digitaal beschikbaar stellen, in samenwerking met de vastgoedsector’, aldus de minister-president. ‘Op die manier zal de overgrote meerderheid van de documenten via een paar muisklikken te vinden zijn.’

Het is de bedoeling om al die gegevens centraal te verzamelen in een grote databank zodat de betrokken partijen zeer snel toegang kunnen hebben tot de documenten.

Uitrollen tegen eind 2022

Volgens Jambon wint iedereen bij een versnelde transactie. ‘We realiseren een serieuze tijdswinst voor kopers en verkopers maar ook voor de vastgoedsector zelf, en dat is uiteraard van grote economische waarde’, klonk het.

De minister-president wil de snelle verkoop uitrollen tegen eind 2022. ‘Tegen dan moet het grootste deel van de gegevens en documenten over een onroerend goed al voor de volgende werkdag ter beschikking gesteld worden’, aldus Jambon. 

Meer