Een baan dichtbij huis, werkzekerheid en een goede verdienste. Dat schuift de Belgische werknemer als belangrijkste prioriteiten voor zijn professionele activiteiten naar voor. Dit blijkt uit een studie van uitzendspecialist Vivaldis Interim bij duizend werkende Belgen en 350 bedrijven.
De onderzoekers kwamen daarbij ook tot de vaststelling dat bijna de helft van de Belgische werknemers liefst voor een kleine of middelgrote onderneming (KMO) zou willen werken. “Dit is in elk geval goed nieuws voor de Belgische KMO-werkgevers, die in grote aantallen op zoek zijn naar personeel”, luidt het daarbij.
Zoektocht
Uit het onderzoek van Vivaldis Interim blijkt dat 80 procent van de bevraagde ondernemingen momenteel op zoek is naar personeel. Daarbij geeft 36 procent aan dat de rekrutering een personeelstekort moet opvangen. Verder willen vooral de jongere ondernemers aanwerven (90 procent), vaak om hun groeiplannen te realiseren (65 procent).
Door de krapte op de arbeidsmarkt kijkt 93 procent van de bedrijven met een personeelstekort nu op een andere manier naar aanwervingen. Op het gebied van vereiste ervaring of complementariteit met het bestaande team wordt daarbij vaak de lat iets lager gelegd.
Maar dat hoeft niet noodzakelijk een negatieve impact te hebben. De onderzoekers kwamen immers tot de conclusie dat de ondernemingen hopen met deze strategie er op termijn in te kunnen lukken een loyaler en diverser team uit te bouwen.
Nabijheid
Verder werd vastgesteld dat 48 procent van de Belgische werknemers liefst bij een Belgische KMO aan de slag zou gaan. Slechts 23 procent van de ondervraagden geeft daarentegen een voorkeur voor een grotere of internationale onderneming aan.
Voor 26 procent van de Belgische werknemers is arbeid dicht bij huis de grootste prioriteit. Nabijheid is daarmee de belangrijkste karakteristiek die door de Belgische werknemer voor zijn professionele activiteiten wordt beklemtoond. Goede verdiensten komen met een score van 25 procent op een tweede plaats. Daarna volgt werkzekerheid (10 procent).
“Als partner van de Belgische ondernemingen zijn we bij Vivaldis Interim uiteraard heel blij dat ook de werknemers duidelijk zien dat ze bij lokale bedrijven het beste van twee werelden – een job met inhoud en toekomst, zonder dat ze daarvoor opofferingen moeten brengen in hun privéleven – kunnen vinden”, stipt Régis Birgel, communicatiemanager bij de uitzendspecialist, aan.