Bijna 100 miljoen sterk vervuilende auto’s zullen de volgende tien jaar op de Europese wegen kunnen verschijnen. Dat is het gevolg van plannen van de Europese Commissie om nieuwe uitstootnormen voor het autoverkeer sterk af te zwakken. Dat zegt de milieugroep Transport & Environment.
“Vier jaar geleden werden door emissies van het wegvervoer, vooral stikstofoxiden en fijnstof, ongeveer 70.000 vroegtijdige sterfgevallen veroorzaakt”, merkt de Britse krant The Guardian op. “Verwacht werd dat de Europese Commissie de grenswaarden voor vervuiling in de volgende verordening Euro 7 zou aanscherpen.”
Autolobby
“Deze nieuwe regelgeving zou halverwege dit decennium van kracht worden. Volgens aanbevelingen van Clove, een consortium van Europese experts, zou die maatregel een besparing van 136 miljard euro aan kosten voor gezondheidsproblemen en milieuschade opleveren.”
Maar in de uiteindelijke voorstellen voor Euro 7 zouden volgens Transport & Environment alleen worden voorzien dat de emissies van dieselwagens in overeenstemming zouden worden gebracht met de uitstootnormen voor benzinemotoren die in Euro 6 zijn voorzien. De normen voor benzinewagens zouden zelfs ongewijzigd blijven.
Anna Krajinska, expert luchtkwaliteit van Transport & Environment, merkte op dat de Europese Commissie zich heeft geplooid naar de wensen van de autolobby. “De autosector heeft zich altijd tegen de invoering van strengere normen verzet”, verduidelijkt Krajinska. “Daarbij werden allerlei trucs gebruikt om de beleidsmakers te beïnvloeden.”
“Nu is de Europese Commissie gezwicht voor de eisen van de sector. De winsten van de autofabrikanten krijgen voorrang op de gezondheid van miljoenen Europeanen. De Europese Commissie heeft het advies van de eigen experts naast zich neergelegd.”
Woordvoerders van de autosector hadden vorig jaar gewaarschuwd voor de zware gevolgen die de introductie van strengere normen tot gevolg zou hebben. “Hulpdiensten zullen veel te laat op de plaatsen van ongevallen en misdrijven arriveren omdat de zuiveringsinstallaties voor de uitlaatgassen zullen moeten opwarmen vooraleer de wagens kunnen worden gestart”, beklemtoonden de woordvoerders.
“De maatregelen moeten ook kosteneffectief zijn. De industrie wil zware inspanningen doen om de uitstoot af te bouwen. Het zou dan ook contraproductief zijn om mogelijke investeringen daarvoor weg te nemen.”
Geopolitieke omstandigheden
Oorspronkelijk was voorzien dat Euro 7 de grenswaarden voor de uitstoot van stikstofoxide tot 30 milligram per kilometer zou worden gehalveerd. Bij het fijnstof zou nog een uitstoot van 2 milligram per kilometer mogen worden geregistreerd, terwijl hier in Euro 6 nog sprake was van 4,5 milligram.
“Maar de Europese Commissie zou hebben gewezen naar de huidige geopolitieke en economische omstandigheden”, merkt Transport & Environment op. “Daarom zouden aanpassingen zijn doorgevoerd om de druk op de toeleveringsketen van de automobielsector te verminderen.”
Transport & Environment wijst er echter op dat deze beslissing tot gevolg zal hebben dat 100 miljoen voertuigen die nog altijd volgens de normen van Euro 6 zullen kunnen worden gebouwd, ook in de jaren veertig nog steeds op de Europese wagen, waarbij ook een toegang tot lage emissiezones mogelijk is, zullen kunnen rondrijden.
Sinds Euro 6 negen jaar geleden werd ingevoerd, zou de uitstoot van stikstofoxide van de Europese personenwagens met 22 procent zijn gedaald. Bij vrachtwagens en bussen zou er sprake zijn geweest van een reductie met 36 procent. Bij de uitstoot van fijnstof zouden personenwagens een daling met 28 procent hebben gemeld. Bij vrachtwagens en bussen werd over een vermindering met 14 procent gesproken.