Verschillende luchtvaartmaatschappijen spannen kort geding aan tegen Nederlandse staat: “Bij de overheid vinden we helaas geen gehoor”

Verschillende luchtvaartmaatschappijen spannen kort geding aan tegen Nederlandse staat: “Bij de overheid vinden we helaas geen gehoor”
Foto door Nicolas Economou/NurPhoto via Getty Images

Een groep luchtvaartmaatschappijen, waaronder het Nederlandse KLM, Delta en easyJet, heeft aangekondigd een kort geding te zullen aanspannen tegen de Nederlandse staat. De groep is het niet eens met de aangekondigde krimp van de luchthaven Schiphol.

De essentie: De Nederlandse regering in Den Haag kondigde vorig jaar aan op zoek te gaan naar een “nieuw evenwicht” tussen de economische voordelen van Schiphol en de gevolgen daarvan voor de omwonenden (geluidsoverlast) en het milieu (CO2-uitstoot). Daarbij werd besloten het aantal vluchten per jaar terug te brengen van een half miljoen naar 440.000.

  • De luchtvaartmaatschappijen stellen echter dat er door de Nederlandse regering onvoldoende is gekeken naar mogelijk alternieven, naast het verminderen van het aantal vluchten. De vervoerders zeggen gezamenlijk miljarden euro’s te hebben geïnvesteerd om de duurzaamheidsdoelstellingen op de korte en lange termijn te halen. “Het kabinet legt operationele beperkingen op, zonder dat er werkbare alternatieve oplossingen voor geluidsvermindering zijn onderzocht”, staat er in de verklaring te lezen.
  • CEO van KLM Marjan Rintel zegt dat de Nederlandse luchtvaartmaatschappij het besluit van Den Haag “onbegrijpelijk” vindt. “Bij de overheid vinden we helaas geen gehoor. Dat is de reden dat we ons gedwongen zien de stap naar de rechter zetten”.
    • “Wij omarmen de doelstellingen voor minder geluid en CO2. Daarom investeren we miljarden in vlootvernieuwing en de inkoop van duurzame luchtvaartbrandstof”.
  • De groep stelt dat de verminderde vluchten in strijd zijn met de Europese en internationale wetgeving, en dat de luchtvaartindustrie “al aanzienlijke resultaten boekt met betrekking tot de vermindering van de CO2-uitstoot en de verlaging van de geluidsniveaus”.
  • De capaciteitsreductie zou daarnaast niet enkel de Nederlandse economie negatief beïnvloeden, maar ook de reismogelijkheden en het aantal verbindingen voor consumenten “aanzienlijk beperken”.
  • Het is nog niet bekend wanneer het kort geding gaat aandienen.

(mah)

Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.