Nederlandse luchthaven Schiphol schrapt duizenden vluchten vanwege aanhoudend personeelstekort

De Nederlandse luchthaven Schiphol – een van de drukste luchthavens van Europa – heeft afgelopen week aangekondigd nog meer vluchten te gaan schrappen, omdat het maar blijft kampen met personeelstekorten. Tot maart volgend jaar zal de luchthaven nog maximaal 46.000 passagiers per dag vervoeren en 50.000 gedurende de vakantieperiodes. Verschillende luchtvaartmaatschappijen laten in een reactie weten niet blij te zijn.

“Schiphol heeft deze keuze gemaakt om reizigers een betrouwbare reiservaring te bieden, en voorspelbaarheid en stabiliteit voor luchtvaartmaatschappijen”, aldus de luchthaven in een persbericht. “We willen de veiligheid van medewerkers en reizigers waarborgen en een betrouwbaarder luchthavenproces bieden.”

Het capaciteitsplafond is een “noodzakelijke” maatregel, zei coo van Schiphol Hanne Buis, eraan toevoegend dat de luchthaven “realistisch” moet zijn over de uitdaging om structurele verbeteringen door te voeren in een krappe arbeidsmarkt.

Eerder deze maand legde de ceo van Schiphol Dick Benschop zijn functie neer. De Nederlander gaf destijds aan dat hij niet wilde dat de aandacht voor zijn leiderschap “een obstakel wordt voor Schiphol”. “Ik heb mijn best gedaan”, zei hij in een videoboodschap, waarin hij zijn ontslag aankondigde.

Schiphol biedt geen persepctief meer

De Nederlandse tak van Air France-KLM laat in een reactie weten niet blij te zijn met de maatregelen van de Amsterdamse luchthaven. De vervoerder zegt momenteel geconfronteerd te worden met een mogelijke schade van ruim 100 miljoen euro, als weerslag van het capaciteitsplafond. 

“Dit schaadt KLM en staat in schril contrast met de stijging van de kosten voor het gebruik van Schiphol, oplopend tot 37% in de komende jaren”, aldus de luchtvaartmaatschappij in een verklaring. “Met deze nieuwe beperkingen in de winter biedt Schiphol ons geen enkel perspectief”.

“Op deze manier ontstaat er een uitzichtloze situatie, die al sinds mei voortduurt. De oplossing voor de aanhoudende problemen op Schiphol wordt keer op keer bij luchtvaartmaatschappijen als KLM en daarmee bij onze klanten gezocht”, zegt de vervoerder.

Zomer vol vertragingen

De druk op de luchthaven nam de afgelopen maanden toe, als gevolg van de enorme chaos die er heerste. Sinds mei zijn er aanhoudende problemen met lange wachtrijen en reizigers die hun vluchten missen, dankzij een personeelstekort. Daarbovenop kwam dan nog een staking van beveiligingspersoneel en bagage-afhandelaars, wat leidde tot een zomer vol vertragingen.

Om het personeel zoveel mogelijk aan het werk te houden, deelde de luchthaven speciale tijdelijke “zomertoeslagen” uit. Specifiek ging het om een toeslag van 5,25 euro per uur. Dat kostte de luchthaven tussen de 40 en 50 miljoen euro. Deze regeling liep op 1 september af, waarna verschillende medewerkers alsnog besloten om ergens anders te gaan werken. Hierdoor zit de luchthaven momenteel opnieuw met een flink personeelstekort.

Meer