Schiphol-baas Dick Benschop stopt als baas van Nederlandse luchthaven: “Ik heb mijn best gedaan”

Dick Benschop, de CEO van de Nederlandse luchthaven Schiphol, neemt ontslag. Dat maakte hij donderdag bekend. “Ik heb mijn best gedaan”, zegt hij in een videoboodschap.

“De situatie op Schiphol en wat dat betekent voor onze reizigers en medewerkers gaat mij aan het hart”, aldus Benschop. “Ik maak op eigen initiatief plaats om Schiphol de ruimte te geven een nieuwe start te maken (…) Ik hoop wel dat het snel beter gaat. Ik hou van Schiphol. Leidinggeven aan dit bedrijf was voor mij een grote eer”, zo stelt hij.

Er is op dit moment nog geen opvolger gevonden voor Benschop, die aanblijft totdat er officieel een nieuwe topman is aangesteld.

Zomer vol vertragingen

De druk op Benschop nam de afgelopen maanden toe, als gevolg van de chaos op de Nederlandse luchthaven. Sinds mei zijn er aanhoudende problemen met lange wachtrijen en reizigers die hun vluchten missen, dankzij een personeelstekort. Daarbovenop kwam dan nog een staking van beveiligingspersoneel en bagage-afhandelaars, wat leidde tot een zomer vol vertragingen.

Om het personeel zoveel mogelijk aan het werk te houden, deelde de luchthaven speciale tijdelijke “zomertoeslagen” uit. Specifiek ging het om een toeslag van 5,25 euro per uur. Die kostte de luchthaven tussen de 40 en 50 miljoen euro. Deze regeling liep op 1 september af, waarna verschillende medewerkers alsnog besloten om ergens anders te gaan werken. Hierdoor zat de luchthaven opnieuw met een flink personeelstekort.

Europese luchthavens

Schiphol was niet de enige Europese luchthaven die de zomerse drukte met moeite kon bedwingen. Experts uit de luchtvaartsector zeggen dat er sinds de pandemie duizenden werknemers zijn ontslagen door verschillende Europese luchtvaartmaatschappijen. Daarnaast heeft veel personeel de sector vrijwillig verlaten voor betrouwbaardere banen.

In Groot-Brittannië bijvoorbeeld hebben de populaire vervoerders TUI, Ryanair en EasyJet tientallen vluchten per week moeten schappen tijdens de populaire zomerperiode, als gevolg van het personeelstekort. Op deze manier wilden ze de dienstverlening aan de klanten op niveau houden.

Het zal echter nog enige tijd duren voor het personeelsbestand weer op het oude niveau is, zegt het hoofd van het vliegveld van Manchester. “Maatschappijen hebben grote moeite om nieuw personeel te werven. Hierdoor blijft de doorstroom van passagiers bemoeilijkt, wat leidt tot lange wachtrijen”.

(mah)

Meer