Verkoop Fairtrade Belgium met bijna een derde gestegen

Fairtrade Belgium heeft het voorbije jaar voor ruim 220 miljoen euro producten verkocht. Dat betekende een stijging met meer dan 30 procent tegenover het jaar voordien. Dat blijkt uit cijfers die de organisatie heeft gepubliceerd. In volumes nam de verkoop met 41 procent toe.

De sterke groei kan volgens Fairtrade Belgium onder meer worden toegeschreven aan het toenemende engagement van de industrie en de distributiesector.

Bij de verkoop van koffie – het voormalige Max Havelaar – boekte Fairtrade Belgium vorig jaar een stijging met 15 procent. Ook bij cacao en bananen liep dat cijfers op tot respectievelijk 31 procent en 47 procent. Fairtrade meldt daarbij dat in België inmiddels meer dan een kwart van de verkochte bananen het label van de organisatie draagt, tegenover 20 procent het jaar voordien.

Volgens Fairtrade gaat de consument steeds vaker op zoek naar ethische producten. Het assortiment van de sector in de winkelrekken neemt dan ook verder toe. ‘Tevens kan bij de industrie eveneens een groeiende interesse voor eerlijke en duurzame producten worden opgetekend,’ aldus de organisatie. ‘Het assortiment omvat inmiddels onder meer ook bloemen, drank, kleding en schoonheidsproducten.’

Levensomstandigheden

De organisatie meldt verder dat de verkoop van Fairtrade-producten vorig jaar tevens voor 3,6 miljoen euro aan premies heeft gegenereerd. Dat pakket heeft betrekking op bijkomende inkomsten die de producent bovenop de verkoopprijs ontvangt.

Die middelen worden meestal in een aantal specifieke projecten geïnvesteerd. Onder meer zorgen de premies voor de financiering van initiatieven die de levensomstandigheden van de producenten moeten verbeteren.

De coronacrisis kan de verkoop van eerlijke producten een extra ondersteuning bezorgen. Een studie van het onderzoeksbureau Nielsen toonde dat de verkoop van eerlijke en lokale producten tijdens de lockdown is gestegen.

Dat wordt ook bevestigd door een rondvraag van Fairtrade Belgium bij ruim duizend Belgische consumenten. Daarbij gaf immers 45 procent van de verbruikers aan na de lockdown een grotere aandacht te willen besteden aan duurzame voeding.