De Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing verwacht voor de zomer van volgend jaar van de autoriteiten in de Verenigde Staten ogenschijnlijk geen goedkeuring voor zijn model 737 Max 10 te zullen krijgen. Dat heeft Billy Nolen, directeur van de Amerikaanse Federal Aviation Administration (FAA), volgens een aantal bronnen in een schrijven laten verstaan.
Het bericht lijkt de bezorgdheid over de planning die het bedrijf voor de leveringen van het toestel heeft, nog verder zullen te vergroten.
Uitstel
Boeing moet in de Verenigde Staten voor de 737 Max 10 ten laatste in december een goedkeuring van de regelgevende instanties krijgen. Het model is iets groter dan de 737 Max die momenteel in dienst is en de kleinere variant 737 Max 7 die de Amerikaanse constructeur heeft ontwikkeld.
Tenzij Boeing van het Amerikaanse Congres meer respijt krijgt, dreigt het toestel te zullen moeten voldoen aan een aantal nieuwe technische vereisten. Die voorwaarden – die vooral op waarschuwingssignalen in de cockpit zijn gericht – kunnen de lancering van de vliegtuigen aanzienlijk vertragen.
Volgens de bronnen zou Billy Nolen in een brief aan senator Roger Wicker, de hoogstgeplaatste Republikein in de Amerikaanse Senaatscommissie voor Handel, hebben gemeld dat de huidige tijdlijn van Boeing voor het project niet eerder dan de zomer van volgend jaar de toekenning van een gewijzigd typecertificaat voor de 737 Max 10 zou voorzien.
Er zijn voor het toestel inmiddels al belangrijke orders geplaatst door onder meer het Amerikaanse Delta Air Lines, de Canadese WestJet Group en een aantal andere luchtvaartmaatschappijen.
Senator Wicker had onlangs nog voorgesteld om de deadlines voor de vergunning van de twee nieuwe varianten van de 737 Max met twee jaar te verlengen. “Hij zou dat voorstel bij het jaarlijkse defensiebudget willen toevoegen”, merkt het persbureau Reuters op. “Maar het is niet duidelijk of het Amerikaans Congres bereid zou zijn om het voorstel goed te keuren.”
Crashes
De nieuwe technische vereisten maken deel uit van een aangepaste certificering die twee jaar geleden door de Amerikaanse autoriteiten werden geïntroduceerd nadat bij twee crashes met een exemplaar van het type 737 Max in totaal 346 mensen om het leven waren gekomen.
Na de crashes moest de 737 Max, het meest verkochte model van de Amerikaanse vliegtuigbouwer, gedurende een periode van twintig maanden aan de grond worden gehouden om de nodige aanpassingen aan te brengen.
Voor de certificering van vliegtuigen moeten uitgebreide dossiers worden voorgelegd voor een gedetailleerde beoordeling door de autoriteiten. De autoriteiten hebben zich recent nog bezorgd gemaakt dat Boeing voor de 737 Max 7 geen certificering meer zou kunnen halen.
Dave Calhoun, topman van Boeing, had eerder aangegeven dat eerst een goedkeuring voor de Max 7 moet worden verkregen, aangezien dat dossier ook documenten bevat die voor de evaluatie van de Max 10 belangrijk zijn.
De Amerikaanse luchtvaartautoriteiten hadden van hun kant al duidelijk gemaakt dat de resterende documenten midden september zouden moeten zijn ingediend indien Boeing in december alsnog op een vergunning hoopte.
Boeing wees er eerder al op dat een gemeenschappelijk systeem voor cockpitwaarschuwingen voor alle versies van het type 737 de meest veilige optie zou zijn. De constructeur zegt nu zich te focussen op de wettelijke vereisten die worden gesteld om de twee varianten te certificeren.
Billy Nolen zou van zijn kant hebben gezegd geen schatting te kunnen geven over mogelijke tijdstippen waarop de analyse van de dossiers zou kunnen worden afgerond. Hij merkte op dat de inspecteurs terecht alle tijd nemen die ze nodig hebben om zich een optimaal inzicht in de technologieën en hun impact op de mens te verzekeren.
(as)