Verenigde Staten: Verkoop Tesla nadert op BMW en Lexus; Mercedes-Benz is al voor de bijl gegaan

In de Verenigde Staten haalt Tesla zijn achterstand op de markt voor luxewagens tegenover de grootste merken stilaan op. Tesla, fabrikant van elektrische wagens, geniet bij de Amerikaanse autobestuurders inmiddels al een grotere populariteit dan zijn Duitse rivaal Mercedes-Benz. Dat blijkt uit een rapport van analist Experian.

Tegenover de absolute lijstaanvoerders van de Amerikaanse luxemarkt heeft Tesla nog steeds een duidelijke achterstand, maar Experian wijst erop dat de kloof toch steeds kleiner wordt.

Snelle opmars

Experian berekende dat Tesla tijdens de eerste drie kwartalen van dit jaar in de Verenigde Staten 230.855 wagens heeft verkocht. Daarmee heeft Tesla op de Amerikaanse markt voor luxewagens inmiddels beslag kunnen leggen op de derde plaats, die tot nu toe aan Mercedes-Benz toebehoorde.

Mercedes-Benz realiseerde tijdens de eerste negen maanden van dit jaar een Amerikaanse verkoop van 213.708 exemplaren. BMW blijft met een verkoop van 259.237 wagens aan Amerikaanse klanten tijdens de eerste drie kwartalen van dit jaar nog altijd absoluut marktleider, gevolgd door Lexus met 245.864 exemplaren.

Experian merkt echter op dat Tesla een snelle opmars maakt en benadrukt de afstand tot BMW en Lexus steeds kleiner wordt.

De onderzoekers wijzen er daarbij op dat Tesla zich tijdens de maand september al het meest populaire automerk op de Amerikaanse luxemarkt toonde. Tesla verkocht die maand in de Verenigde Staten 36.690 wagens, tegenover 22.990 eenheden voor BMW en 22.908 exemplaren voor Lexus.

“In juni stond Tesla in de Amerikaanse verkoop op marktleider BMW nog meer dan 40.000 eenheden achter”, stippen de onderzoekers aan. “In september was die achterstand echter al tot 28.382 exemplaren teruggebracht.”

Toeleveringsketen

“Uiteraard is de situatie op de wereldwijde automarkt momenteel verre van normaal”, zeggen de analisten. “Autobedrijven over de hele wereld hebben hun productie door een tekort aan halfgeleiders en andere problemen in de toeleveringsketen drastisch moeten terugschroeven. Het is dan ook niet duidelijk of Tesla tijdelijk of definitief Mercedes-Benz heeft ingehaald.”

Wanneer er naar de wereldwijde verkoop wordt gekeken, hebben zowel Mercedes-Benz als BMW op Tesla nog een aanzienlijke voorsprong. De Duitse merken verkochten vorig jaar over de hele wereld nog elk meer dan twee miljoen wagens. Tesla bleef daarentegen iets onder de grens van de 500.000 exemplaren. 

“Maar de verkoop van Tesla kent een snelle groei”, stippen de onderzoekers aan. “De productie wordt opgedreven en de vraag naar emissievrije wagens kent wereldwijd een sterke toename. De Amerikaanse constructeur ligt op schema om dit jaar ongeveer één miljoen wagens te verkopen.”

“Dat is een enorme prestatie voor een bedrijf dat amper vier jaar geleden slechts een tiende van dat volume verkocht. Volgens de huidige tendensen zou Tesla mogelijk voor het einde van dit decennium de Duitse luxemerken achter zich hebben kunnen laten.”

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.