In de Verenigde Staten zijn vorig jaar meer elektrische auto’s verkocht dan in de Europese Unie. Dat is te danken aan een grote golf aankopen van elektrische wagens op de Amerikaanse markt. Die prestatie is vooral door Tesla gevoed. Dat is de conclusie van een rapport van consulent Transport & Environment. Het rapport wijst erop dat China ook het voorbije jaar wereldwijd marktleider is gebleven. Chinese klanten kochten immers meer dan één miljoen elektrische wagens.
Tegelijkertijd wijst Transport & Environment erop dat Europa niet langer op de tweede plaats staat, maar nu ook de Verenigde Staten moeten laten voorgaan.
Emissienormen
In de Verenigde Staten werden vorig jaar 361.000 elektrische auto’s verkocht. In de Europese Unie bleef de afzet beperkt tot 302.200 eenheden. Transport & Environment wijst voor die relatieve achteruitgang met een beschuldigende vinger naar de Europese autoconstructeurs. “De Europese autobouwers hebben de verkoop van hun elektrische wagens vertraagd,” zeggen de onderzoekers. “Men verkoos immers te wachten op de strengere emissienormen die de Europese Unie heeft aangekondigd.”
Transport & Environment wijst erop dat de constructeurs de lancering van zeven elektrische modellen in Europa hebben uitgesteld. Tevens brachten de fabrikanten vorig jaar in Europa minder nieuwe auto’s met een duurzame aandrijving op de markt dan het jaar voordien.
“In de Europese Unie beschouwen de autofabrikanten de elektrische auto’s als een noodzakelijk kwaad om zich aan de regelgeving te houden”, zegt Lucien Mathieu, analist voor Transport & Environment. “Onderzoek toonde aan dat de Europese autoconstructeurs vorig jaar het aanbod en de verkoop van elektrische wagens hebben onderdrukt.”
“Daarmee hoopten ze hun dieselwagens te kunnen beschermen. Intussen gaat China echter aan een snel tempo vooruit. Zelfs de Verenigde Staten blijken nu de Europese Unie te hebben ingehaald. Dat was in grote mate aan een sterke verkoopgolf, geleid door Tesla, te danken.”
Leaf
Transport & Environment wijst er daarbij op dat de verkoop in de Verenigde Staten het voorbije jaar een groei met 120 procent kon melden. In de Europese Unie was er over dezelfde periode een stijging met 33 procent.
Mathieu wijst er wel op dat de Europese markt voor elektrische wagens op langere termijn nog altijd positieve signalen uitzendt. “De autobouwers bereiden zich momenteel voor op de introductie van de nieuwe emissienormen,” zegt hij. “Wanneer die nieuwe regelgeving is geïntroduceerd, zullen zij de verkoop van hun elektrische wagens ongetwijfeld sterk beginnen te stimuleren.”
De Japanse fabrikant Nissan heeft inmiddels aangekondigd dat zijn model Leaf de eerste elektrische auto’s is die meer dan 400.000 exemplaren kon verkopen. “Deze cijfers tonen de leidende rol die de Nissan Leaf vertolkt in de wereldwijde verschuiving naar een duurzame mobiliteit,” aldus de autobouwer.
“Sinds de lancering van het model bij het begin van dit decennium hebben de eigenaars van de Leaf met de wagen in totaal meer dan 10 miljard kilometer afgelegd. Hierdoor is de jaarlijkse consumptie van olie met gemiddeld 3,8 miljoen vaten beperkt.”