Elektrische Porsche Taycan is zo populair dat de Duitsers de productie verdubbelen

De Duitse sportwagenbouwer Porsche zal de productie van zijn elektrisch model Taycan starten met een volume van veertigduizend exemplaren per jaar. Dat hebben woordvoerders van Porsche aangekondigd. Eerder was een productieniveau van twintigduizend eenheden per jaar in het vooruitzicht gesteld. Het bedrijf zegt echter een beduidend grotere vraag te hebben kunnen vaststellen dan eerder was ingeschat. Door de beslissing wordt de Taycan, die pas eind dit jaar op de markt wordt verwacht, meteen een van de populairste modellen van de Duitse constructeur. Porsche verkocht vorig jaar in totaal 57.202 wagens.

Hoewel er nog geen enkel exemplaar van de Taycan op de markt is, heeft Porsche al beslist om het geplande productieniveau van het model te verdubbelen. “Het bedrijf is op de uitbreiding voorzien,” aldus Andrew Lennon, manager productcommunicatie voor Porsche. “Al van bij de start van het project was met een gevoelige productieverhoging rekening gehouden. Het bedrijf heeft nu beslist om van die mogelijkheid gebruik te maken.”

Noorwegen

Daarmee zou Porsche reageren op het grote aantal voorafbestellingen die het bedrijf voor de Taycan heeft ontvangen. Onder meer in Noorwegen konden al drieduizend reservaties voor het model worden opgetekend. Normaal verkoopt Porsche in Noorwegen zeshonderd exemplaren per jaar.

Porsche startte de voorbije zomer met reservaties voor de Taycan. Verwacht wordt dat de auto tegen het einde van dit jaar op de markt zal komen. Verwacht wordt dat de wagen onder meer een belangrijke concurrent zou kunnen worden voor de Amerikaanse autobouwer Tesla. Volgens experts zal de Taycan wellicht voor een beginprijs van ongeveer 80.000 dollar op de markt worden gebracht. Daarmee situeert de Taycan zich in dezelfde categorie als het Model S van Tesla.

De Taycan zal een actieradius hebben van meer dan vierhonderd kilometer. De batterij van de auto zou op een kwartier voor 80 procent kunnen worden opgeladen. Dat is beduidend sneller dan de supercharger van Tesla, die voor eenzelfde oplaadvolume ongeveer veertig minuten nodig heeft. Het Model S beschikt echter wel over een actieradius van 540 kilometer.

Klimaatneutraal

Porsche heeft voor de ontwikkeling van de Taycan een investering van 6 miljard euro voorzien. De Duitse autobouwer heeft voor de productie van de elektrische wagen, die in een nieuwe fabriek in Stuttgart-Zuffenhausen zal worden gebouwd, twaalfhonderd werknemers aangeworven. Porsche zegt te verwachten dat tegen het midden van volgend decennium ongeveer de helft van alle verkochte wagens minstens gedeeltelijk elektrisch zal worden aangedreven.

Porsche wil dat de productie van de Taycan even ecologisch verantwoord is als het gebruik van de elektrische auto. Daarvoor werden ook bij de bouw van de nieuwe fabriek bijzondere inspanningen gedaan. Onder meer werd beslist om de gebouwen gedeeltelijk uit te rusten met stikstofoxide-absorberende gevels, waardoor de vervuiling van de fabriek zou moeten kunnen verminderd. In een test met een oppervlak van 126 vierkante meter bleek dat de structuur evenveel stikstofoxide kon absorberen als tien bomen. Het is de uiteindelijke bedoeling van Porsche om de ecologische voetafdruk van zijn autoproductie te elimineren.

De Taycan is niet de enige luxewagen die zich op de markt voor elektrische mobiliteit wil manifesteren. Jaguar lanceerde eerder al de I-Pace, terwijl Audi met zijn E-tron eveneens de elektrische markt wil betreden. Ook Ford zou plannen hebben om een elektrische model, geïnspireerd op de Mustang, te lanceren.

Meer