Het Britse veilinghuis Christie’s heeft met zijn veilingen – van onder meer antiek, kunst en luxegoederen – dit jaar een omzet van 7,1 miljard dollar gerealiseerd. Dat betekende een stijging met 54 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Dit heeft het Britse veilinghuis, gebaseerd op voorlopige ramingen, gemeld.
Christie’s blijft met zijn verkopen dit jaar net onder het niveau van sectorgenoot Sotheby’s, die 7,3 miljard dollar inkomsten kon melden.
Nieuwe klanten
Christie’s zegt dit jaar de beste verkopen in een half decennium te hebben gerealiseerd. De inkomsten lagen ook 22 procent hoger dan twee jaar geleden, voor de uitbraak van de coronapandemie.
Het veilinghuis wijst daarbij naar het succes dat dit jaar met de verkopen van non-fungible tokens (NFTs) kon worden gemeld. Met deze verkopen werd een bedrag van 150 miljoen dollar verzameld.
“We hebben dit jaar een aantal belangrijke doorbraken kunnen realiseren”, benadrukt Guillaume Cerutti, chief executive van Christie’s.
“Onder meer door onze activiteiten met NFTs konden we onze catalogus met werk van nieuwe opkomende en ondervertegenwoordigde kunstenaars uitbreiden, terwijl we daarbij tegelijkertijd ook een nieuw publiek van jongere klanten konden aanspreken.”
Cerutti merkt op dat in deze nieuwe verkoopcategorieën 75 procent van de klanten zich voor de eerste keer bij Christie’s aanboden. De gemiddelde leeftijd van deze klantencategorie bedroeg 42 jaar. In totaal bleek 35 procent van de klanten bij het Britse veilinghuis nieuw te zijn. Millennials vertegenwoordigden 35 procent van het totale klantenbestand.
Hongkong
Daarnaast wijst Cerutti op het aanhoudende succes van de privéverkopen. Die activiteit bracht dit jaar 1,7 miljard dollar inkomsten aan. Dit betekent dat de privéverkopen inmiddels bijna een kwart van de totale omzet van het veilinghuis vertegenwoordigen.
Het duurste werk dat dit jaar door Christie’s werd verkocht was ‘Femme assise près d’une fenêtre’ van Pablo Picasso. Voor dat werk werd een bedrag van 103,4 miljoen dollar betaald. Op de tweede plaats staat het werk ‘In This Case” van Jean-Michel Basquiats met een bedrag van 93,1 miljoen dollar.
Amerika blijft voor Christie’s de grootste markt. Het continent leverde het veilinghuis dit jaar 2,6 miljard dollar aan verkopen op. Dat betekende een stijging met 92 procent tegenover vorig jaar.
Op de tweede plaats staan Europa, het Midden-Oosten en Afrika (Emea), waar een stijging met 63 procent tot 1,7 miljard dollar werd opgetekend. In Europa was Londen de belangrijkste verkooplocatie (980 miljoen dollar), gevolgd door Parijs (494 miljoen dollar).
Daarna volgt Asia-Pacific, waar een stijging met 59 procent tot 1 miljard dollar werd gemeld. Het Britse veilinghuis wijst daarbij op de sterk groeiende Aziatische kunstmarkt.
Christie’s wil over drie jaar in Hongkong een nieuwe verkoopzaal openen, ondanks de ongunstige bestuurlijke en sociale ontwikkelingen die in de Chinese stad moeten worden vastgesteld. Christie’s zegt daarbij dat politiek en business moeten gescheiden blijven.
(bzg)