Vanaf deze kerst wordt YouTube ook een winkelplatform

Elke dag komen miljoenen kijkers naar YouTube om de nieuwste gadgets en schoonheidsproducten te bekijken die de makers van de site promoten. De meesten van hen gaan dan weg om een aankoop te doen. Nu wil YouTube een deel zijn van dat proces. “YouTube heeft een enorme winkelopportuniteit”, zegt David Katz, vicevoorzitter van YouTube Shopping.

Vanaf volgende week zal YouTube een week lang een livestreamevenement organiseren, genaamd Holiday Stream and Shop. Daar zullen geselecteerde socialmedia-sterren hun eigen merchandise en merkproducten direct op het platform verkopen. In de komende weken zullen sommige YouTubers goederen kunnen aanprijzen in hun video’s, een concept dat bekend staat als shoppable video. Het maakt allemaal deel uit van de grootste push van het bedrijf om een winkelplatform te worden.

YouTube, onderdeel van Alphabet’s Google, speelt al jaren met dit idee. De plannen kwamen echter pas in een stroomversnelling toen de pandemie een golf van e-commerce veroorzaakte. Het bedrijf heeft ook te maken met nieuwe concurrentie in het aantrekken van advertentiedollars – zijn kernactiviteit – van Amazon, dat zijn advertentie-unit snel aan het uitbreiden is.

Vorig jaar begon YouTube aan videomakers te vragen om bij te houden welke producten ze in video’s laten zien. Dat diende als een eerste stap om koopfuncties direct in video’s in te bouwen.

Meer als China zijn

Terwijl Amerikanen gewend zijn om artikelen te kopen die worden getoond op televisie, zijn pogingen om de handel in onlinevideo te kraken meestal mislukt.

Dat is niet het geval in China, waar de samensmelting van sociale media en e-commerce een kolossale industrie heeft gecreëerd. Onderzoeksbureau eMarketer schat dat de Chinese sociale handel dit jaar een waarde van 352 miljard dollar (304 miljard euro) zal bereiken. Dat is bijna tien keer zoveel als de markt in de VS. Met zijn vakantie-evenement wil YouTube de verkoopervaring van China evenaren. Vorige maand verkocht Li Jiaqi, een Chinese top-livestreamer, voor 1,9 miljard dollar (1,64 miljard euro) aan goederen op de eerste dag van Alibaba’s jaarlijkse festival.

De rivalen van YouTube in de sociale media – Facebook, TikTok en Snapchat – proberen nu ook winkelplatforms te worden. YouTube heeft echter iets wat zijn Amerikaanse socialmediaconcurrenten niet hebben: Google’s online retailoperatie. Het bedrijf is onlangs een samenwerking aangegaan met Shopify, Square en anderen om een soort anti-Amazon alliantie in e-commerce te creëren. YouTube zal gebruikmaken van Google’s handelssysteem om in contact te komen met handelaars en leveringssystemen.

Van beautyproducten tot cryptocurrency?

Voor de livestream voor de feestdagen heeft YouTube makers met een groot publiek gecontracteerd, waaronder Gordon Ramsay, MrBeast en de Merrill Twins. Die zullen de eerste week van het evenement artikelen van Verizon, Samsung en Walmart zullen verkopen. Deze sterren zijn een belangrijk onderdeel van de boodschap van YouTube aan merken dat verkopen via de videosite beter is dan een beroep doen op Amazon.

“We hebben deze makers die zo deskundig en gepassioneerd zijn, maar ze zijn ook interpersoonlijk en echt”, zei Dolan, de managing director voor YouTube Shopping. “Dat alles ontbreekt op sommige grotere platforms die er zijn.”

In eerste instantie zal YouTube zijn shoppingservice beperken tot tech- en beautyitems. De operatie zal eerst alleen fysieke goederen verkopen, maar kan uitbreiden naar digitale items. Cryptocurrency is daarbij niet uitgesloten.

(am)

Meer