Van waar komt de naam Zara?

De kledingketen Zara is het geesteskind van de Spaanse miljardair Amancio Ortega, die nog een reeks andere modeketens (Massimo Dutti, Pull & Bear, Bershka, Oysho,…) in zijn holding Inditex groepeert. Maar van waar komt de naam ‘Zara’?

Zara en de twee Zorba’s

Het is wel degelijk de film ‘Zorba de Griek’ die Ortega inspireerde om zijn keten de naam ‘Zorba’ mee te geven.

Op die manier wilde de Galiciër hulde brengen aan de Brits-Griekse klassieker uit 1964, waarin Anthony Quinn de hoofdrol vertolkt en die zich afspeelt op Kreta.

In 1975 openen Ortega en zijn eerste echtgenote Rosalia Mera in hun thuisstad La Coruña dan hun eerste kledingwinkel ‘Zorba’. Maar wanneer Ortega tot de vaststelling komt dat een lokale bar ook de naam ‘Zorba’ voert, heeft hij een probleem. Omdat de houten letterblokken die het woord ‘Zorba’ vormen en die hij in zijn etalage wil plaatsen al besteld zijn, heeft hij weinig speling. Maar mits een extra letterblok ‘A’ kan hij zijn winkelnaam wel omvormen tot ‘Zara’.

Zara: een ongeëvenaard succesverhaal

De combinatie van op haute couture gebaseerde kleding tegen betaalbare prijzen, kent onmiddellijk succes en in 1983 opent het koppel al zijn negende winkel in Spanje, veelal gesitueerd in de nabijheid van de prestigieuze winkelcentra van ‘s lands grootste steden. Vijf jaar later begint de buitenlandse uitbreiding. Eerst in Portugal, een jaar later in de Verenigde Staten. Veertig jaar na datum telt wordt in Hawaii de 2.200ste Zara geopend.


© Public Domain

Zara, pionier van de ‘fast fashion’

Samen met het Zweedse H&M geldt Zara als de pionier van de ‘fast fashion’, dankzij de capaciteit om zich aan de eisen van zijn klanten aan te passen in ‘real time’. Sommige items hebben exact 14 dagen nodig om van de tekentafel in een van de Zara-winkels waar ook ter wereld te belanden. Om impulsaankopen aan te moedigen wordt elke winkel wekelijks van twee leveringen voorzien.

Om dat te realiseren bleef de productie altijd in Spanje (waar de helft van alle kledij wordt geproduceerd) en in de nabijgelegen landen Portugal, Marokko en Turkije. 

Een doorsnee retailzaak in een grote winkelstraat verwelkomt eenzelfde klant gemiddeld drie tot vier keer per jaar terug. Omdat Zara supersnel inspeelt op nieuwe trends en in amper twee weken een nieuwe collectie kan introduceren, heeft de keten dat gemiddelde kunnen opvoeren tot een astronomische… 17 keer per jaar. Wie bij Zara shopt kan zich niet veroorloven om twee weken te wachten alvorens te beslissen. Weg is weg en komt niet meer terug.

Met een fortuin van 63 miljard dollar rangschikt Ortega volgens de Bloomberg Billionaires Index vandaag als de op vier na rijkste man op aarde.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.