Van Jake Paul tot Charli D’Amelio: jonge influencers ontpoppen zich tot geldadviseurs

Almaar meer jongeren kloppen voor financieel advies niet aan bij hun ouders of bij de bank, maar laten zich leiden door invloedrijke leeftijdsgenoten op sociale media.

Dat ‘influencer marketing’ belangrijk is voor shoppingproducten werd eerder deze week nog bevestigd door een onderzoek van de Arteveldehogeschool. Ruim 1 op de 4 Belgische jongeren kocht de voorbije drie maanden iets op aanraden van een influencer die ze op social media volgens, doorgaans Instagram of TikTok.

Internationaal kondigt zich een nieuwe tendens aan. Steeds meer jongeren laten zich ook voor hun geldbeslissingen inspireren door – bekende en minder bekende – influencers. Daarbij spelen kernachtige clipjes, bijvoorbeeld op YouTube, een belangrijke rol. De kapriolen van het aandeel GameStop, met influencer Roaring Kitty, en meer recentelijk Dogecoin doen vermoeden dat veel jongeren heel snel beslissen om te kopen of te verkopen, op basis van de meest overtuigende impulsen die ze op hun smartphone binnenkrijgen.

Winklevoss

Gemini, het cryptobedrijf van de bekende Winklevoss-broers, speelde er recent nog op in door de 17-jarige Charli D’Amelio, met 114 miljoen volgers ’s werelds populairste TikTokker, aan zich te binden. De bedoeling is dat ze reclame gaat maken voor Bitcoin.

De controversiële youtuber-bokser Jake Paul ontpopte zich eerder al tot pleitbezorger van cryptomunten en verkoper van NFT’s, de digitale tokens die een hype ontketenden.

Nieuwe generatie

Een enquête bij ruim 1.000 Nederlanders door de mobiele broker Bux, die ook in ons land actief is, toont een opmerkelijk verschil tussen de generaties. Ruim 19 procent van generatie Z, zeg maar de jongeren onder 25, geeft aan youtubers en bloggers te volgen die zaken rondom beleggen uitleggen en bespreken. Bij de oudere generaties is dat amper 5 procent.

Om het contact met die generatie niet te verliezen kondigt de broker aan in Nederland in zee te gaan met drie relatief jonge bloggers. Het gaat wel niet om celebrities, maar om influencers met een financiële of zakelijke achtergrond, zoals de dertiger Puck Landewé. Zij bouwde een community van 3.750 vrouwen rond de FIRE-filosofie (‘financial independence & retire early’), waarbij financiële onafhankelijkheid centraal staat.

‘De nieuwe generatie beleggers laat zich inspireren en informeren door financiële influencers, die beleggen op een behapbare manier uitleggen zonder ingewikkelde rapporten van analisten vol jargon’, zegt Bux.

(jvdh)

Meer