Aandeelhouder ValueAct tikt Spotify op de vingers vanwege oplopende kosten

De activistische aandeelhouder ValueAct koopt aandelen op bij streamingbedrijf Spotify om door te wegen op interne beleidsaanpassingen.

Waarom is dit belangrijk?

Diverse techbedrijven kregen het recent moeilijk en ervaren oplopende kosten. Aandeelhouders zijn niet blij. Eerder kregen Alphabet, Meta en Salesforce al te maken met kritische beleggers. Nu gebeurt hetzelfde bij Spotify.

In het nieuws: Het Amerikaanse investeringsbedrijf ValueAct hekelt de oplopende kosten bij Spotify en bouwt binnen het bedrijf een belang op om hervormingen af te dwingen.

  • ValueAct Capital Management vindt als activistische aandeelhouder – een persoon of groep die een aandelenbelang gebruikt om druk uit te oefenen op het management – dat Spotify beter op de kosten moet letten. Dat meldt de Financial Times.
    • ValueAct drukte zo ook al een aanpassing van het beleid door bij andere grote mediabedrijven, waaronder vorig jaar nog het Amerikaanse mediaconglomeraat The New York Times Company.
    • Vorige maand zag de CEO van het Zweedse streamingbedrijf, Daniel Ek, zich nog verplicht om zes procent van zijn werknemers te ontslaan om de kosten te drukken.

Nieuw economisch model

  • “Spotify’s grote kracht bestond uit technische doorbraken gecombineerd met een goede organisatie”, vertelde Mason Morfit, CEO van het Amerikaanse investeringsbedrijf, tijdens een conferentie, aldus Financial Times. “Artiesten en auteursrechthebbenden konden samen een nieuw economisch model uitbouwen waar alle belanghebbenden baat bij hadden.”
    • Spotify, dat bijna een half miljard gebruikers heeft, breidde dat model later uit naar andere markten zoals podcasts en audioboeken. Door zo snel uit te breiden, liepen de kosten ook significant op. Het streamingbedrijf verhoogde evenwel de inkomsten uit advertenties, tot 11,7 miljard dollar in 2022.
    • Maar toch gaf Spotify meer uit dan het geld binnenrijfde, waardoor het bedrijf in 2022 430 miljoen dollar verlies draaide.
  • Momenteel voert Spotify interne hervormingen door en bekijkt het welke diensten het nog zeker kan behouden en welke er gesaneerd moeten worden.
    • Spotify’s aandelenprijs steeg gisteren met 4,3 procent, wat het bedrijf een marktwaarde oplevert van 24 miljard dollar. Dat is slechts een fractie van het record van 70 miljard dollar in 2021.

(as)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.