Ondernemersvereniging Unizo is tevreden met het begrotingsakkoord van de federale regering. Dat vertelde gedelegeerd bestuurder Danny Van Assche aan Business AM. Hij legt uit welke punten de ondernemer vooruit helpen, en wat er volgens Unizo beter kan.
Luister hier naar het volledige interview met Danny Van Assche:
In het nieuws: De federale regering klopte gisteren het begrotingsakkoord af. In de State of the Union van premier Alexander De Croo (Open Vld) viel vooral de uitbreiding van de flexi-jobs op.
Unizo is tevreden met het begrotingsakkoord, en wel om drie redenen. Van Assche somt op:
- “Het begrotingstekort wordt volgend jaar onder de 3 procent van het bruto binnenlands product gebracht. De begroting van volgend jaar zou wel eens voor twee jaar kunnen duren. In die zin is het heel belangrijk dat we die 1,2 miljard gevonden hebben om het begrotingstekort te beperken.”
- “Unizo pleit er al langer voor om flexi-jobs naar alle mogelijke sectoren uit te breiden. We begrijpen niet dat het in de ene sector wel mag en in de andere dan weer niet. Maar het feit dat men de flexi-jobs nu uitbreidt met twaalf sectoren is een belangrijke stap in de goede richting.”
- “Het sociaal akkoord over het verhogen van het minimumloon wordt uitgevoerd zoals de sociale partners het hebben afgesproken. Dat betekent dat er ook een compensatie voor de werkgever komt daar waar het minimumloon wordt verhoogd, zodat die jobs ook niet duurder worden.”
“Begrotingsakkoord is niet ondernemersonvriendelijk”
- “We hadden gevreesd dat het begrotingstekort zou worden toegereden via extra belastingen voor de ondernemer. Dat is niet gebeurd. Men heeft wel degelijk een begrotingsinspanning gedaan, maar zonder dat er extra lasten voor de ondernemer zijn. Unizo vindt op z’n minst dat het een beter akkoord is dan dat we enkele weken geleden hadden durven denken. Het is zeker niet ondernemersonvriendelijk.”
- Toch zijn er dingen die beter kunnen, vindt Van Assche: “Een hele zure maatregel is dat de verlaagde btw op de sloop- en afbraakwerken in de bouw alleen voor particulieren geldt. Grotere bouwprojecten tussen bedrijven onderling worden plots een stuk duurder. Dat is ook nadelig voor de consument. De verhoogde kost voor de professionele diesel gaat ook in heel wat sectoren een impact hebben.”
(nd)