Barbie meets AI en krijgt een brein


Key takeaways

  • Mattel, het bedrijf achter onder andere Barbie, werkt samen met OpenAI om AI-gestuurd speelgoed en games te ontwikkelen.
  • De samenwerking is bedoeld om nieuw leven te blazen in de speelgoedindustrie die te maken heeft met economische onzekerheden.
  • Mattel is van plan om de tools van OpenAI te gebruiken voor bedrijfsactiviteiten, om de productiviteit en creativiteit te verhogen.

Mattel, de bekende fabrikant van speelgoed zoals Barbie, Hot Wheels en Uno, omarmt kunstmatige intelligentie (AI) via een samenwerking met OpenAI. Deze samenwerking is erop gericht om AI-gestuurd speelgoed en spellen voor kinderen te introduceren, waarbij de nadruk ligt op innovatie, veiligheid en privacy.

Speelgoedindustrie onder druk

De aankondiging komt in uitdagende tijden voor speelgoedfabrikanten die te maken hebben met een verminderde vraag als gevolg van economische onzekerheden. Mattel hoopt dat deze innovatieve aanpak de industrie nieuw leven zal inblazen.

Naast speelervaringen is Mattel van plan om de geavanceerde tools van OpenAI, zoals ChatGPT Enterprise, te gebruiken om de eigen bedrijfsvoering te verbeteren. Dit omvat het verhogen van de productiviteit, het stimuleren van creativiteit en het vergemakkelijken van bedrijfsbrede transformatie.

Hoogtepunten van het partnerschap

Brad Lightcap, OpenAI’s operationele hoofd, benadrukt het belang van dit partnerschap: “Met OpenAI heeft Mattel toegang tot een geavanceerde set AI-mogelijkheden naast nieuwe tools om productiviteit, creativiteit en bedrijfsbrede transformatie op schaal mogelijk te maken.”

Mattel heeft de afgelopen jaren haar inkomstenstromen gediversifieerd door films, tv-shows en mobiele games te produceren op basis van haar populaire merken. Deze stap was bedoeld als tegenwicht tegen een vertraging in de traditionele speelgoedverkoop. Vorige maand stelde het bedrijf zijn financiële vooruitzichten bij en kondigde prijsverhogingen aan voor sommige huishoudelijke producten om de stijgende kosten van de toeleveringsketen te compenseren.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.