Umicore zet in op nieuwe HLM-batterij

Het Brusselse Umicore zal componenten produceren voor High Lithium Mangaan (HLM) batterijen. Die zullen gebruikt worden in elektrische voertuigen. 

Waarom is dit belangrijk?

De omschakeling naar elektrisch rijden kent enkele knelpunten. Het magere rijbereik en een lange laadtijd, om er twee te noemen. Deze problemen zouden met HLM-batterijen deels verdwijnen.

In het nieuws: Umicore zal kathodematerialen produceren voor HLM-batterijen.

  • HLM-batterijen zijn veel goedkoper dan de NMC-voorganger waar Umicore voordien op inzette. Umicore-woordvoerder Caroline Jacobs noemt HLM “de nieuwe generatie van NMC-accu’s”.
  • “Umicore bevestigt opnieuw haar koploperspositie in batterijtechnologie nu onze mangaanrijke HLM-technologie dichter bij commerciële productie voor toekomstige klanten komt en een optimaal alternatief biedt in het segment van de goedkope EV-batterijen”, meldt het bedrijf in een persbericht.

Goedkopere productie

  • Bovendien gebruikt de HLM-batterij een groter deel mangaan, minder nikkel en zelfs helemaal geen kobalt.
  • Dit is dubbel voordelig: de prijzen van nikkel stegen de afgelopen jaren, en kobaltontginning verloopt veelal niet op veilige of koosjere manier. Door deze twee materialen te omzeilen wordt verwacht een goedkopere productie te kunnen realiseren.

Concurrentie

  • De HLM-batterij concurreert daarmee met de LFP-batterij. Dat is een Lithium-ion batterij, die eveneens geen nikkel of kobalt bevat, maar wel ijzer en fosfor. 
  • Zowel de materialen als de productie van LFP-batterijen komen bijna volledig uit China.
  • Bovendien hebben HLM-batterijen ook meer mogelijkheden tot recycleren dan de LFP-tegenpartij.
  • Ook solid-state batterijen kunnen een belangrijke concurrent worden, wanneer die het daglicht zien. Autobedrijven als Ford, Toyota en Ford investeren in de technologie. Al zullen we die in de komende jaren wellicht nog niet meteen in een voertuig zien.

(ns)

Meer