Uitbreiding telewerken heeft 4 gevolgen; een daarvan is verontrustend

Negen op de tien Belgische werknemers en leidinggevenden willen na de versoepeling van de coronamaatregelen één tot drie dagen per week telewerken. Dat bleek nu bijna een jaar geleden uit een studie van advieskantoor BDO bij ruim 1.000 Belgen. Ondertussen werkt onze overheid aan plannen om ook ambtenaren post-corona tot twee dagen per week van thuis uit te laten werken.

Het waren grote multinationals als Microsoft, Google en Facebook die als eerste met gelijkaardige plannen over de brug kwamen. Deze uitbreiding van het telewerk lijkt post-covid dan ook onvermijdelijk. Ze zal een reeks gevolgen hebben.

4 zaken vallen daarbij op

1. Het aantal werknemers dat post-covid van thuis zal mogen werken zal verdubbelen van 20 procent tot 40 procent.

2. Dat brengt vrij evidente gevolgen met zich mee: kantoorgebouwen zullen een neerwaartse prijsdruk ondervinden, terwijl residentieel vastgoed de omgekeerd evenredige beweging zal maken, een evolutie die nu al meer dan een jaar aan de gang is. Hoe meer tijd men thuis doorbrengt, hoe meer we bereid zijn in onze woning te investeren.

3. Het meest verontrustende punt is zonder meer de impact van telewerken op de ongelijkheden. Telewerk is niet enkel bijna exclusief weggelegd voor hooggekwalificeerde jobs, alle studies wijzen ook in de richting van een aanzienlijke verhoging van de productiviteit. Het National Bureau of Economic Research vermeldt in dat verband een productiviteitsgroei van ruim 34 procent.

De lonen van de mensen die zich nu al aan de top van de piramide bevinden zullen daarom verder stijgen. Dat zal de kloof met die van de minder gekwalificeerde werknemers – die hun werk niet van thuis kunnen doen verder uitdiepen.

4. Maar er is ook nog goed nieuws: volgens een recente Franse studie zou thuiswerk het woon-werkverkeer met 69 procent verminderen. Minder wegverkeer betekent uiteraard minder CO2-uitstoot.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.