UGent: ‘Amper 17 procent van de Belgen ervaart nog levensvreugde’

De lockdown is slecht voor onze mentale gezondheid. 30 procent van de Belgen is ongelukkig en amper 17 procent ervaart nog echte levensvreugde, blijkt uit een onderzoek van de UGent en verzekeraar NN.

De universiteit van Gent peilt al sinds 2018 samen met NN elk half jaar naar het geluksgevoel in ons land. Voor de jongste enquête werden 4.000 Belgen bevraagd en de resultaten zijn allerminst opbeurend te noemen.

Tijdens de eerste lockdown in maart was het geluksgevoel al gedaald van 6,7 op 10 voor de crisis naar 6,6 tussen februari en april. Tijdens de tweede lockdown komt ons geluk op een dieptepunt van 6,2 op 10. Het aantal landgenoten dat zich echt gelukkig voelde, daalde over dezelfde periode van 40 procent naar 30 procent, maar het aantal mensen dat een grote levensvreugde ervaart zit op 17 procent.

Eenzaam

De belangrijkste reden waarom mensen ongelukkig zijn, is een gevoel van eenzaamheid. 73 procent van de Belgen voelt zich op dit moment eenzaam. Voor de crisis was dat 65 procent. Bij jongeren (18 tot 34 jaar) lopen die gevoelens van eenzaamheid zelfs op tot 78 procent.

Daarnaast zet de schrik om besmet te worden met Covid-19 ook een domper op het geluk. 43 procent heeft schrik om de ziekte op te lopen en die angst verhoogt de kans om ongelukkig te zijn met 36 procent, volgens de onderzoekers.

Er is echter ook een lichtpuntje. We voelen ons meer betrokken bij andere mensen hun leven. Voor de crisis gaven we een gemiddelde score van 7 op 10, ondertussen is dat gestegen tot 7,1 op 10.

Puzzelen

De onderzoekers raden beleidsmakers aan om goed en helder te communiceren en geen angst te cultiveren om de schrik voor het coronavirus niet te versterken. Ze vragen ook om in te zetten op mentaal welzijn met een campagne en concrete tips.

Om het voor uzelf beter te maken raden ze aan om uw sociale contacten te onderhouden, genoeg te bellen met elkaar of elkaar op andere manieren te horen of zien en in te zetten op zaken die uw leven zin geven. Ook stellen ze voor om elke dag een uur te besteden aan zaken die u tot rust brengen zoals meditatie of puzzelen. Daarnaast moet u gezond blijven eten en genoeg bewegen.