Uber vergroot verlies, maar verwacht eerste winst eind 2020

Het taxibedrijf Uber heeft zijn winstdoel nog eens een jaar opgeschoven naar het vierde kwartaal van 2020. Over het hele jaar verwacht het wel 1 miljard dollar verlies.

‘We zullen in de kosten snijden, meer herhaalde klanten proberen hebben en het gebruik van premiumdiensten aanmoedigen in 2020’, zei CEO Dara Khosrowshahi tijdens een conferencecall met analisten. Het aandeel ging 5 procent omhoog nabeurs.

Verder liet hij weten dat Uber de groei in de maaltijdbezorger Uber Eats wil versnellen om de leider te worden in die markt. Dat verhoogt de marges, die nu stevig drukken op Ubers resultaten.

Meer omzet, minder winst

In dezelfde conferencecall zei Khosrowshahi dat Uber in het vierde kwartaal van 2020 winst zal maken. In november had hij zijn doel al op het vierde kwartaal van 2019 gezet, maar dat is niet gelukt. In de plaats daarvan vergrootte het verlies jaar-op-jaar met 24 procent van 887 miljoen naar 1,1 miljard dollar.

De omzet steeg wel met 37 procent naar 4 miljard, ongeveer in lijn met de analistenverwachtingen.

De reden waarom de omzet en winst elkaar niet volgen is voornamelijk Uber Eats. Uber kon zijn totale aantal maandelijks actieve klanten optrekken tot 111 miljoen, maar het moest te veel kosten maken om de concurrentie op de maaltijdbezorgingsmarkt te counteren. De marketingkosten voor de koerierdienst stegen met 4 procent.

Diversificatie

Driekwart van Ubers omzet is te danken aan de taxidivisie, die zijn beste kwartaal ooit had. Meer mensen maakten gebruik van het premiumsegment, waarbij ze in grotere wagens vervoerd worden. Mocht Uber alleen een taxibedrijf zijn, zou het al winstgevend zijn.

De afgelopen vijf jaar heeft de mobiliteitsgigant zijn portefeuille sterk gediversifieerd. Er is de koerierdienst, maar het bedrijf is ook bezig met zelfrijdende auto’s en vrachtwagens en passagiersvluchten met drones.

India

Aan de andere kant heeft het bedrijf ook al een aantal markten verlaten, in de hoop zijn winstdoel sneller te bereiken. Zo verkocht het in januari zijn Indiase koerierdivisie aan de lokale concurrent Zomato, in ruil voor een aandeel in de start-up. De divisie was maar goed voor 3 procent van de boekingen, maar stond wel in voor een kwart van Ubers totaalverlies.

Als laatste kondigde Khosrowshahi aan dat Uber in gesprek is met autoriteiten over zijn model, waarbij freelancers passagiers vervoeren. Heel wat landen en steden proberen ofwel de dienst af te schaffen of de voorwaarden voor chauffeurs te verbeteren.

Het aandeel sloot donderdag op 37,09 dollar, nog steeds 11 procent onder de intekenprijs.

Meer