Net op dit moment ligt Uber in strijd met de Londense autoriteit over veiligheid in het taxibedrijf.
Uber zal zijn chauffeurs in het Verenigd Koninkrijk elektrische Nissan-wagens aanbieden met korting. Uber heeft zelf geen wagens ter beschikking.
Nissan Leaf
De taxi-app-dienst heeft een contract met Nissan om 2.000 wagens van de Japanse autobouwer te introduceren. Het gaat om Leaf hatchbacks. De doelgroep is chauffeurs die in Londen werken, al mag iedereen intekenen.
Uber wil tegen 2025 een volledig elektrische vloot om te compenseren voor de CO2-uitstoot. Daar zit ook een financieel plan achter: in Londen rekenen chauffeurs 15 pence per mile (18 cent per ongeveer anderhalve kilometer). Met die extra taks krijgen chauffeurs een stimulans om over te stappen op elektrisch.
In totaal bracht de extra taks al 95 miljoen euro op, Uber verwacht een totale opbrengst van 238 miljoen euro. Er zouden, sinds de propereluchttaks geïntroduceerd is in Londen, 350 procent meer ritjes worden gedaan met elektrische Ubers.
Conflict met Londen
De deal met Nissan komt er wel op een vervelend moment voor Uber. Het bedrijf ligt onder vuur nadat een rapport van Transport for Londen (TfL) de licentie van het taxibedrijf afgenomen heeft. TfL heeft het over veiligheidsrisico’s en fraude met licentiebewijzen van chauffeurs. Tot de zaak in beroep is behandeld, mag Uber echter blijven rijden.
De Nissan Leaf is dan weer één van de bestverkopende elektrische wagens ter wereld. In het VK kost de Leaf 31.313 euro. De overheid geeft subsidies tot ongeveer 4.000 euro voor plug-ins.
Met het initiatief plooit Uber ook meteen naar de wensen van de Londense burgemeester Sadiq Khan. Hij heeft propere lucht bovenaan zijn prioriteitenlijstje staan en er kwam zelfs een lage-emissiezone. Die lijkt wat op onze LEZ’s in België: u moet er 15 euro per dag betalen om er met een oudere dieselwagen in te mogen.