Uber Eats wordt hoofdsponsor Franse voetbalcompetitie

De Franse voetbalcompetitie Ligue 1 krijgt maaltijdbesteller Uber Eats als nieuwe hoofdsponsor. De overeenkomst geldt voor een periode van twee jaar. Dat heeft de Franse sportkrant L’Equipe gemeld. De Ligue 1 krijgt daarbij van Uber Eats jaarlijks een bedrag van 15 miljoen euro. Dat betekent meer dan een verdubbeling tegenover het contract met Conforama, de huidige hoofdsponsor van de Franse voetbalcompetitie.

De overeenkomst met Conforama loopt nog tot eind volgend seizoen, maar zal geen verlenging krijgen. Ligue 1 verwerft door het contract de grootste sponsoring van alle Europese voetbalcompetities.

Uitstraling

Didier Quillot, directeur van Ligue de Football Professionnel (LFP), zegt bijzonder tevreden te zijn met het nieuwe partnership. Uber Eats vertegenwoordigt volgens Quillot alle karakteristieken die van een sponsor kan worden verwacht. “Uber Eats is een wereldwijd merk met een dynamisch en modern imago,” aldus de directeur. “Bovendien zal deze sponsor Ligue 1 toelaten om zijn internationale uitstraling verder te versterken.”

Daarnaast wijst Ligue 1 op de band die het bedrijf met een jonger publiek kan leggen. Uber Eats is in Frankrijk momenteel al op meer dan honderd locaties actief. De maaltijdbesteller werkt met nagenoeg vijftienduizend Franse restaurants samen.

De Ligue 1 heeft momenteel niet de sterke internationale uitstraling die andere grote Europese competities – zoals de Premier League, de Bundesliga of La Liga – tonen. De Franse competitie wordt immers grotendeels gedomineerd door Paris Saint-Germain (PSG), dat met behulp van Arabisch geld de voorbije zeven seizoenen zes keer de titel heeft behaald.

De kwaliteitskloof met de meeste andere clubs uit de Franse eerste klasse is dan ook bijzonder groot. Waarnemers wijzen er tevens op dat Paris Saint-Germain ondanks al zijn sterspelers nog nooit de halve finale van de Champions League heeft bereikt.

Dagelijks leven

Ook Stéphane Ficaja, general manager van Uber Eats in Europa, ziet voor zijn bedrijf belangrijke opportuniteiten in de samenwerking met het Franse voetbal. “De Ligue de Football Professionnel is een emblematisch nationaal bedrijf,” zegt Ficaja. “Bovendien is het voetbal een sport die alle generaties aanspreekt.”

“Vele klanten van Uber Eats tonen dan ook een grote interesse in de Franse competitie. Met de sponsoring kunnen wij een onderdeel vormen van hun dagelijks leven.”

In de overeenkomst is voorzien dat een mascotte van Uber Eats bij elke wedstrijd de bal op de middenstip van het veld zal leggen.

De Franse Ligue 2 heeft momenteel de Amerikaanse restaurantketen Domino’s Pizza als sponsor.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.