Sportsponsoring promoot nog vaak ongezonde voeding

Het merendeel van de voedingsmiddelen en dranken die door sportsponsoring op televisie en internet in de Verenigde Staten worden gepromoot, kunnen als een ongezond product worden bestempeld. Bovendien kunnen deze activiteiten ook bijdragen tot de obesitas-epidemie bij kinderen en adolescenten. Dat blijkt uit een onderzoek onder leiding van wetenschappers van de New York University.

Wanneer naar internationale normen wordt gekeken, blijkt volgens de onderzoekers dat het merendeel van de sponsoring ongezonde producten promoot.

Het onderzoek was gebaseerd op statistieken van sportprogramma’s die een publiek van kinderen tussen twee en zeventien jaar kunnen bereiken en had betrekking op gegevens over de eerste zes jaar van dit decennium.

Verontrustend

“De studie toont een bijzonder verontrustend resultaat,” zegt onderzoekseleider Marie Bragg, professor volksgezondheid aan de New York University. “Er moest immers worden vastgesteld dat meer dan driekwart van de producten niet aan de minimale voedingsnormen voldeed.”

Opgemerkt wordt dat promoties voor voeding en drank één van de belangrijkste categorieën voor sportsponsoring zijn. De industrie vertegenwoordigt een aandeel van 19 procent in de totale sponsoringactiviteit. Alleen de autosector heeft met een score van 20 procent nog een groter aandeel.

De onderzoekers stelden vast dat de grootste promotie voor voeding en drank wordt gevoerd door de National Football League (NFL), waar gewag moet worden gemaakt van tien sponsors, gevolgd door de National Hockey League (NHL) met zeven commerciële partners.

Verrassend genoeg eindigde Little League Baseball met zes sponsorships op een derde plaats. Dat is volgens de onderzoekers bijzonder verontrustend, waarbij gewezen wordt op het kindgerichte karakter van de competitie.

De Major League Baseball (MLB), National Basket Association (NBA), National Collegiate Athletic Association (NCAA), Professional Golfers Association (PGA) en de National Association for Stock Car Auto Racing (NASCAR) hadden elk vier promoties.

Pas daarna volgen de Fédération Internationale de Football Associations (FIFA) en het Ultimate Fighting Championship (UFC).

Verder wordt opgemerkt dat de promoties van het American Football op televisie en YouTube ook het grootste publiek hadden.

Muziek

“De Verenigde Staten zitten in de greep van een epidemie van zwaarlijvigheid bij kinderen en adolescenten,” zegt Marie Bragg. “De resultaten van deze studie kunnen niet anders dan suggereren dat de sportorganisaties en een groot deel van hun sponsors aan het probleem direct en indirect bijdragen.”

“De ongezonde promotie van voedsel en drank door de georganiseerde sporten is alomtegenwoordig. De sportorganisaties zouden dan ook meer inspanningen moeten doen om gezondheidsbewuste marketingstrategieën, afgestemd op de aanbevelingen van de nationale medische verenigingen, te ontwikkelen.”

Eerder onderzoek door Marie Bragg over de sponsoring van voeding en drank door beroemdheden uit de muzieksector had tot gelijkaardige resultaten geleid.

Meer