Trendwatcher Bert Van Thilborgh: “Moderne toerist wil vooral zijn grenzen verleggen”

De moderne toerist wil vaak zijn grenzen verleggen. Enerzijds is er daarbij sprake van een groeiende interesse in verborgen bestemmingen, waar het grote publiek afwezig blijft. Maar er is ook het duister toerisme, waarbij de reiziger locaties wil bezoeken die eerder op een negatieve manier in het nieuws zijn gekomen. Hierover had Business AM een gesprek met trendwatcher Bert Van Thilborgh.


Beluister hier het volledige interview met Bert Van Thilborgh.


Waarom is dit belangrijk?

Uit een eerdere enquête van Booking.com bleek dat 73 procent van de reizigers aan dat ze hun grenzen willen verleggen. Daarbij komen volgens Bert Van Thilborgh vooral twee categorieën van reizen - het hidden tourism en het dark tourism - naar voren.

Verborgen juweeltjes: Vele reizigers laten volgens Bert Van Thilborgh een sterke interesse in unieke belevingen blijken.

  • “Vele reizigers willen op zoek gaan naar verborgen schatten, bestemmingen die in het verleden zelden of nooit werden bezocht”, verduidelijkt de trendwatcher.
    • “Een voorbeeld daarvan is een bezoek aan een oud metrostation in Londen dat na meer dan honderd jaar voor het publiek wordt opengesteld.”
    • “Ook bestemmingen in Saoedi-Arabië kunnen tot die categorie worden gerekend. Dat land is momenteel volop op zoek naar nieuwe toeristen en wil daarmee een nieuwe inkomstenbron aanboren. Daarbij wil men onder meer heilige plaatsen voor het publiek openstellen. Dat is vrij ongewoon, complex en uniek.”
    • “In deze categorie hoort ook het ruimtetoerisme thuis. Dat is vandaag nog heel marginaal, maar verwacht de volgende jaren toch een sterke groei. Hetzelfde kan gezegd worden van excursies naar de bodem van oceanen.”
  • “Het gaat hier vaak om bijzondere ervaringen, die nagenoeg niemand anders kan meemaken. Er is hier echter vaak ook een element van luxe bij betrokken.”
    • Het gaat hier meestal ook niet om goedkope evenementen. Ruimtetoerisme kost al vlug enkele honderdduizenden euro.”
    • “Ook voor een reis met een duikboot naar de Titanic moet gemakkelijk 300.000 dollar worden betaald. Dit toerisme is dan ook weggelegd voor een kleine elite, maar dat leeft wel.”

De donkere zijde

Duistere locaties: Daarnaast is er ook het dark tourism, waar de reiziger op zoek gaat naar plekken die op een minder positieve manier hun plaats in de geschiedenis hebben verworven.

  • “Dat is uiteraard van een heel andere orde”, merkt Bert Van Thilborgh op. “Er is hier duidelijk sprake van een interesse in de donkere zijde van de geschiedenis.”
    • “Typische voorbeelden daarvan zijn reizen naar concentratiekampen zoals Auschwitz of nucleaire sites zoals Tsjernobyl. De serie op Netflix over de kernramp in Tsjernobyl heeft heel veel mensen aangezet om een bezoek aan de site te willen brengen.”
    • “Dat geldt echter ook voor de Killing Fields in Cambodja en zelfs voor Oekraïne. De gebeurtenissen in Oekraïne trekken vele geïnteresseerden aan om een bezoek te brengen aan Kyiv, terwijl daar nog volop de oorlog woedt.”
    • “De uitgaven die de toeristen op een dergelijke plek doen, kunnen dan weer worden gebruikt om de stad later weer opnieuw op te bouwen.”

(as)

Meer