In Japan hebben Toyota Motor en diens dochterbedrijf Hino Motors de ontwikkeling van een elektrische vrachtwagen aangekondigd. De truck zal door brandstofcellen worden aangedreven en zou een bereik hebben van ongeveer 600 kilometer.
De ontwikkelaars stellen dat brandstofcellen voor het goederentransport belangrijke voordelen bieden.
Uitstoot
‘Elektrische aandrijving is vooral in het zware goederenverkeer van groot belang,’ zegt Toyota. ‘Alleen al in Japan zijn zware vrachtwagens verantwoordelijk voor ongeveer 60 procent van de uitstoot van koolstofdioxide van de totale vloot bedrijfsvoertuigen. Dat kan door een elektrische vloot sterk worden verminderd.’
‘Daarbij moeten kosteneffectiviteit, duurzaamheid en praktische voordelen echter met elkaar worden verzoend. Zware vrachtwagens worden vooral op intercity-trajecten ingezet. Het gaat hier om langere ritten, waarbij de voertuigen over een voldoende actieradius en laadvermogen moeten beschikken. Tegelijkertijd is het onmogelijk om langere pauzes voor het herladen van batterijen in te lassen.’
‘Op die manier komt men automatisch bij een aandrijving op basis van brandstofcellen en het gebruik van waterstof, dat een hoge energiedichtheid biedt,’ aldus nog Toyota.
De elektrische vrachtwagen maakt gebruik van het chassis van de Hino Profia, dat echter voor de installatie van brandstofcellen is aangepast. De ontwerpers waakten erover dat het laadvermogen maximaal bleef.
Plugin
‘Wanneer de vrachtwagen alle beschikbare energie heeft opgebruikt, kunnen de waterstoftanks op enkele minuten tijd weer worden bijgevuld,’ voert Toyota aan.
Toyota en Hino doen al meer dan vijftien jaar onderzoek naar brandstofceltechnologie. Beide partijen zien waterstof als een belangrijke energiebron van de toekomst.
Eerder ontwikkelde het duo een brandstofcelbus. In de toekomst willen de twee bedrijven hun partnerschap verder versterken. Toyota heeft met de Mirai zes jaar geleden ook al een personenwagen op waterstof op de markt gebracht.
Waterstof kan een mogelijk alternatief zijn voor elektrische wagens met plugin-technologie. Volgens sommige partijen zal deze laatste optie de volgende jaren echter kunnen genieten van sterke verbeteringen in de prestaties van de batterijen en het bereik van de voertuigen.
‘Elektrische wagens zullen op dat ogenblik een lagere operationele kost hebben dan hun concurrenten op waterstof,’ voeren ze aan.