De Japanse autobouwer Toyota Motor is bereid om de technologie achter zijn hybride model Prius met de Chinese autoriteiten te delen. Het partnership kan beide partijen baten opleveren, maar dreigt anderzijds een gevaarlijk precedent te worden. Ook andere buitenlandse autobouwers zouden voortaan in China immers gedwongen kunnen worden om hun technologie ter beschikking van de autoriteiten te stellen. Dat zegt Anjani Trivedi, Aziatisch correspondent van het persbureau Bloomberg.
Het initiatief van Toyota toont volgens Trivedi welke toegevingen de autobouwers blijken te moeten doen om zich een toegang tot de Chinese markt te kunnen blijven verzekeren.
Succesverhaal
Anjani Trivedi merkt op dat Toyota tot nu toe in China geen succesverhaal heeft geschreven. “In de jaren tachtig had Toyota weliswaar een uitnodiging gekregen om in China een productie op te starten,” zegt de journaliste. “Op die manier hoopte China toegang te kunnen krijgen tot de productie-expertise van het Japanse concern.”
“Een akkoord kwam er echter niet. Toyota zegt het voorstel afgewezen te hebben, terwijl China beweert een aanbod van de autobouwer te hebben geweigerd. In ieder geval zette Toyota pas bij de start van het nieuwe millennium een voet op de Chinese markt, toen in Tianjin een fabriek werd geopend.”
“De voorbije achttien jaar heeft Toyota in China een eerder terughoudende koers gevolgd,” beklemtoont Anjani Trivedi. “Er moest daarbij ook rekening gehouden worden met wederzijdse politieke gevoeligheden en spanningen. Nu China echter duidelijk te kennen geeft naar een milieuvriendelijk autoverkeer te willen evolueren, kan Toyota niet langer blijven stilzitten.”
“China is de grootste automarkt van de wereld en de overheid biedt belangrijke financiële voordelen voor elektrische wagens en batterijen met een hoog kwaliteitsniveau. Kopers van elektrische wagens krijgen ook gemakkelijker een nummerplaat-licentie en genieten fiscale kortingen.”
Trump
“Het is voor Toyota een verstandige beslissing om zich naar de Chinese markt te wenden,” erkent Trivedi. “Handelsconflicten hebben immers een zware impact op de wereldwijde automarkt. Bovendien wordt Toyota in Noord-Amerika, tot nu toe de grootste markt voor de Japanse constructeur, met een aanzienlijke achteruitgang geconfronteerd.”
“De houding van de Amerikaanse president Donald Trump tegenover Azië brengt bovendien in de regio twee historische rivalen dichter bij elkaar. Toyota kon in China recent dan ook een verkoopstoename realiseren. De Japanse groep wil nu zijn productie-capaciteit in Tianjin en Guangzhou met 20 procent opdrijven. Daardoor zou de jaarproductie op 240.000 exemplaren komen.”
“Anderzijds moet worden vastgesteld dat China weliswaar de grootste automarkt van de wereld heeft, maar desondanks geen toonaangevend merk heeft voortgebracht en ook technologisch nog een lange weg moet afleggen,” zegt Anjani Trivedi nog. “Hulp van een wereldleider in hybride technologieën is dan ook bijzonder welkom.”
“Het feit echter dat Toyota kan worden aangezet om zijn technologie open te stellen voor de Chinese autoriteiten, zou kunnen laten veronderstellen dat ook andere autobouwers onder druk zouden kunnen worden gezet dezelfde toegevingen te doen om activiteiten op de Chinese markt te kunnen ontplooien.”