Toyota schakelt versnelling hoger bij productie elektrische voertuigen

De Japanse autofabrikant Toyota is van plan om zijn strategie op vlak van elektrische auto’s om te gooien. Anders dreigt het bedrijf zijn concurrentiepositie te verliezen.

Waarom is dit belangrijk?

De globale automarkt zet volop in op de duurzame transitie en elektrificatie van het wagenpark. Toyota, de grootste autofabrikant ter wereld, stapte tot nu toe niet echt mee in die race. Wereldwijd neemt de concurrentie in deze sector toe. Wil Toyota in de toekomst relevant blijven, moet het mee op de kar springen.

In het nieuws: Toyota wil tegen 2026 tien nieuwe elektrische modellen voorstellen en 1,5 miljoen wagens per jaar verkopen, in vergelijking met 24.000 vorig jaar.

  • Die keuze komt er door CEO Koji Sato – de nieuwe leider in veertien jaar. Hij wil dat het bedrijf dringend stevig inzet op elektrische voertuigen (EV). Dat schrijft The Japan Times.
    • De verkoop van Toyotawagens in de Verenigde Staten daalde tijdens het eerste kwartaal van 2023 met 9 procent. Concurrent General Motors zag een toename in de verkoop van 18 procent door de grotere vraag naar EV’s.
  • “We zullen de structuur van de wagen en het industriële proces voor de volgende generatie EV’s drastisch omvergooien”, zei Hiroki Nakajima, vicepresident voor Toyota.
  • De druk om het roer om te gooien komt er nu wereldwijd blijkt dat Toyota achterloopt op andere autofabrikanten. Nu Tesla veel technologische drempels kon wegwerken om de productiekosten te drukken, wil Toyota diezelfde prestaties behalen.
    • Dat verklaart de drastische ingrepen. Een nieuw platform op de werkvloer voor de EV’s moet de EV-strategie van Toyota op de baan zetten. Het bedrijf moet zo globaal kunnen concurreren.
  • Met een nieuwe groep die zich volledig moet focussen op een efficiëntere productie en ontwikkeling van EV’s, hoopt Toyota in 2030 een verkoop van 3,5 miljoen elektrische voertuigen te realiseren.
    • Toch blijft de autofabrikant ook inzetten op andere opties. Plug-in hybrides en brandstofcelauto’s verdienen nog aandacht.

(ns)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.