Markten:
Markten inladen...

VRIJDAG 21 FEB

Business 24/7

Zoeken
scrollTop top

Topclubs uit Europees voetbal teren steeds sterker op televisiegeld

Logo Business AM
Sport

20/01/2020 | Marc Horckmans | 3 min leestijd

FC Barcelona is een van de weinige clubs uit het Europese topvoetbal waar televisie nog niet de grootste inkomstenbron is geworden. - Sergio Ruiz/PRESSINPHOTO/REX

De topclubs uit het Europese voetbal steunen voor hun inkomsten in steeds grotere mate op televisiegeld. Dat staat in een rapport dat consulent KPMG over het Europese topvoetbal heeft opgesteld.

‘De operationele inkomsten van de topclubs uit het Europese voetbal blijven groeien,’ aldus het rapport. ‘Dat is echter vooral te danken aan de hogere bedragen uit de televisierechten. De clubs kunnen daarbij profiteren van de hogere beloningen die de UEFA voor de Champions League uitkeert.’

Nieuw distributiemodel

Vorig seizoen is er een nieuw distributiemodel voor de winst in de Champions League aangekondigd. Daarbij is beslist om jaarlijks bijna 1,98 miljard dollar onder de deelnemende clubs te verdelen. Dat betekent een toename met 564 miljoen euro. Het nieuwe akkoord heeft een looptijd van drie jaar.

‘Dit bedrag vormt de grootste basis voor de inkomstengroei bij de topteams in het Europese voetbal,’ voert KPMG aan. ‘Bij de kampioenen uit de acht grootste competities van het Europese voetbal bleek die toename nagenoeg telkens de belangrijkste bijdrage voor de verhoogde inkomsten te leveren.’

Het voorbeeld van de Duitse kampioen Bayern München is frappant. De club haalde meer inkomsten uit de Champions League dan het seizoen voordien, hoewel het team een ronde eerder werd geëlimineerd. Ook Manchester City, dat net zoals het seizoen voordien in de kwartfinale sneuvelde, kon op 35 miljoen euro meerinkomsten rekenen.

De Nederlandse kampioen Ajax kon, dankzij een succesvolle Europese competitie, zelfs op een extra bedrag van 78 miljoen euro rekenen. Dat geld zorgde er ook grotendeels voor dat de Nederlandse club zijn bedrijfsinkomsten kon verdubbelen.

Ronaldo

‘De enige uitzondering was de Italiaanse kampioen Juventus,’ benadrukt het rapport. ‘De club kon zijn omzet met 30 procent opdrijven. Dat was ook de sterkste toename van alle kampioenen. Dat succes was echter vooral te danken aan de overkomst van aanvaller Cristiano Ronaldo van Real Madrid.

Die transfer liet onder meer de inkomsten van Juventus uit merchandising sterk toenemen. Bovendien moest de club binnenlandse televisie-inkomsten – een gevolg van een nieuw distiributiesysteem voor de Italiaanse televisiegelden – melden.’

‘Voor vijf van de acht landskampioenen zijn de televisiegelden de belangrijkste inkomstenstroom uit de operationele activiteiten geworden,’ zegt KPMG nog. ‘Het seizoen voordien was dat slechts bij twee clubs het geval.’

‘Er zijn nu nog slechts drie clubs – Barcelona, Bayern München en Paris Saint-Germain – waar de commerciële omzet de belangrijkste bron van inkomsten blijft, tegenover zes teams het jaar voordien.’

Source: BusinessAM


Gelijkaardige artikels


Logo BusinessAM

Business AM | Zo gezegd

Watermark

De American Dream kan je best in de Scandinavische landen realiseren.

Sanna Marin, premier van Finland
Logo Business AM

Business AM | Stocks

Logo Business AM

Business AM | Zo gezegd

Goed gezegd Sanna Ma

De American Dream kan je best in de Scandinavische landen realiseren.

Sanna Marin, premier van Finland
zo gezegd Hillary Clinton

Niemand vindt Bernie Sanders leuk. Niemand wil met hem werken, en hij krijgt niets gedaan.

Hillary Clinton
quote greta thunberg

Ik zal de cijfers over klimaatverandering blijven herhalen tot jullie dat ook doen.

Klimaatactiviste Greta Thunberg in Davos
Zo gezegd: Satya Nadella

Milieubewustzijn moet een factor zijn in groeiplannen van bedrijven. Zoniet komt het kapitalistische en economische stelsel van de VS in gevaar.

Satya Nadella, CEO van Microsoft
Quote van de dag van Bloomberg

Als president van de Verenigde Staten zal ik de East Room van het Witte Huis inrichten als landschapskantoor. En ik zal daar bij het team zitten. Het Oval Office zal ik enkel gebruiken voor wat officiële momenten – en nooit om te tweeten.

Mike Bloomberg, Democratisch kandidaat-president