Datingapp Tinder keert trend techmalaise: aantal betaalde abonnementen stijgt

In het barre techlandschap is Match Group, het moederbedrijf van Tinder, net als Apple een vruchtbare uitzondering. De kwartaalcijfers van de datingapp verslaan de winstramingen van analisten voor het derde kwartaal van 2022.

Waarom is dit belangrijk?

Techgiganten gaan door een moeilijke periode. Of het nu gaat om het bedrijf van Mark Zuckerberg, Google, Microsoft of Amazon, de afgelopen maanden waren niet mooi en het komende kwartaal biedt gelijkaardige, zoniet slechtere vooruitzichten. Een paar marktspelers onderscheidt zich weliswaar nog, zoals Apple met zijn recordverkopen (al lijken er ook voor het appeltje donkere wolken op komst). Is Tinder de uitzondering die de regel van techellende bij tijden van monetaire verkrapping, bevestigt?

In het nieuws: De kwartaalwinst van Tinder’s moederbedrijf Match Group overtrof de ramingen: 810 miljoen dollar aan inkomsten, vergeleken met de verwachte 793 miljoen dollar. 

  • Tinder wist een stijging van het aantal betaalde abonnementen op zijn app te registeren. Dit heeft meer inkomsten opgeleverd.
  • Het aantal gebruikers dat zich abonneert op betaalde opties (onbeperkt aantal likes, de mogelijkheid om te zien wie ons heeft geliket, enz.) is met 7 procent gestegen, waardoor de inkomsten met 6 procent zijn gestegen.
  • Het bedrijf verwacht een stabiele omzetgroei in het volgende kwartaal.
  • Het aandeel van Match Group, eigenaar van verschillende datingapps, waaronder Hinge en OKCupid, klom met 16 procent nadat het bedrijf zijn resultaten en vooruitzichten bekendmaakte.

Verzwakkende wereldeconomie

Achtergrond: De verzwakkende wereldeconomie treft het bedrijf al enkele maanden.

  • Hoewel Match Group het nu beter doet dan sommige van de techgiganten – althans op eigen schaal – is het bedrijf niet immuun geweest voor de onrust die de wereldeconomie al een tijdje kenmerkt.
  • Zo waarschuwden CEO Bernard Kim en financieel directeur Gary Swidler dat een verzwakkende wereldeconomie de merken van Match treft die consumenten met lagere inkomens bedienen, terwijl ook de discretionaire uitgaven van alle apps onder druk komen te staan, zo bericht The Guardian.
  • Daarnaast heeft Tinder woelige waters doorzwommen de voorbije zomer. Naast een geannuleerd metaverseproject heeft ook zijn CEO het schip verlaten. De functie is nog steeds vacant.
  • Ondanks de recente goede resultaten bereidt het bedrijf zich voor op een mogelijke terugval door te besparen op personeels- en marketinguitgaven.

(lb/mah)

Meer