TikTok presenteerde in Brussel zijn plannen om zich specifiek op Belgische bedrijven en organisaties te richten en hen warm te maken voor advertenties op de razend populaire app.
TikTok is ’s werelds meest gedownloade app en telt meer dan 1 miljard gebruikers. Mark Zuckerberg (Meta/Facebook) noemde TikTok onlangs nog “een van de meest doeltreffende concurrenten ooit waarmee we geconfronteerd werden”. Facebook is het jonge publiek aan het verliezen aan het van oorsprong Chinese internetfenomeen.
Het bedrijf kondigde woensdag aan actief op zoek te zullen gaan naar reclameallianties met Belgische bedrijven. “Dit is een belangrijke stap voor het platform om Belgische merken en bedrijven te helpen in contact te komen met hun diverse en betrokken gemeenschap”, zegt TikTok in een persbericht. Het techbedrijf mikt niet alleen op de grote bedrijven, maar ook op kmo’s en lokale ondernemers.
De succesvolle campagnes van Spadel, het bedrijf achter het watermerk Spa, zijn volgens TikTok een goed voorbeeld. Projectleider Arnaud Cabanis, die de zakelijke tak van TikTok in Frankrijk en België leidt, pakte ook uit met twee opvallende cijfers:
- 73 procent van de Europese gebruikers zegt op TikTok shoppingideeën op te doen
- 63 procent bekijkt reclamefilmpjes op TikTok helemaal uit in afwachting van een volgend filmpje
Digitale marketingtools
Voor beginnende bedrijven is het niet altijd vanzelfsprekend om wegwijs te raken in de wondere wereld van TikTok, met zijn hashtag challenges en functies zoals Duets en Collages. Vandaar dat het techbedrijf ze gaat begeleiden. Belgische merken hoeven zo niet meer op eigen houtje reclame te maken op TikTok, maar kunnen toegang krijgen tot de internationaal ontwikkelde advertentietools van de app:
- TikTok for Business: een set reclametools om zowel kleine als grote bedrijven te helpen bij hun lancering op TikTok en daarna campagnes op te zetten. De advertentieformaten zijn beschikbaar in het Nederlands en in het Frans.
- TikTok Ads Manager: een advertentieplatform waarmee bedrijven zelfstandig TikTok-campagnes kunnen creëren. De app mikt hierbij vooral op kmo’s en zelfstandige ondernemers.
(am)