Tesla’s volgende gigafabriek zal drie keer meer kosten dan aangekondigd

Tesla’s volgende gigafabriek zal drie keer meer kosten dan aangekondigd
Elon Musk. (Photo by Christian Marquardt – Pool/Getty Images)

Tesla trekt de portemonnee open voor zijn volgende fabriek voor elektrische auto’s in Mexico, tot grote trots van de lokale autoriteiten. Terwijl het land China voorbijstreeft als de belangrijkste handelspartner van de Verenigde Staten.

In het nieuws: Tesla zal de komende twee jaar 15 miljard dollar investeren in de bouw van zijn gigafabriek in Mexico, aldus Samuel Garcia, gouverneur van de Mexicaanse staat Nuevo Leon.

  • Toen de fabriek afgelopen maart werd aangekondigd, hadden de Mexicaanse autoriteiten het bedrag op 5 miljard dollar geschat.
  • Tesla moet dit bedrag van 15 miljard dollar nog bevestigen.
  • Volgens Samuel Garcia zal een dergelijke investering de autoriteiten aanzetten om “meer uit te geven aan snelwegen en andere openbare werken”, aldus Reuters.
  • Het persbureau had eerder gemeld dat Tesla over twee jaar elektrische auto’s in de fabriek zou gaan produceren, maar het is niet bekend wanneer de fabriek daadwerkelijk zal worden gebouwd. We weten alleen dat de “nieuwe generatie” goedkopere Tesla-auto’s eerst in de gigafabriek in Texas zullen worden geproduceerd.
    • Dit heeft betrekking op een geheel nieuw systeem voor de productie van voertuigen, dat in maart werd gepresenteerd tijdens de Investor Day en dat CEO Elon Musk heeft omschreven als in staat om de productiesnelheid te verhogen, de efficiëntie te verbeteren en de productie van elektrische voertuigen aan lagere kosten mogelijk te maken.

Mexicomomentum

Zoom out: Mexico, het nieuwe handelseldorado van de Verenigde Staten?

  • In juli vertegenwoordigde Mexico 15 procent van de Amerikaanse import, net voor China (14,6 procent), volgens gegevens van het Department of Commerce, zoals gemeld door Bloomberg.
  • Het land profiteert rechtstreeks van de toenemende spanningen tussen de VS en China in de afgelopen jaren. Washington wil zijn afhankelijkheid van Peking verminderen voor de toeleveringsketen en geeft de voorkeur aan leveranciers die geografisch dichterbij zijn.
  • Deze gemeenschappelijke grens en het vrijhandelsakkoord met de Verenigde Staten zijn een echte magneet voor investeringen, en de cijfers bewijzen dat:
    • Mexico schittert op het wereldtoneel van de economie met een spectaculaire stijging van zijn export, een valuta die dit jaar tot de sterkste ter wereld behoort, en een van de best presterende aandelenmarkten.
    • De rechtstreekse buitenlandse investeringen zijn dit jaar met meer dan 40 procent gestegen, ruim voor de start van de bouw van Tesla’s fabriek, toen nog op  5 miljard dollar geraamd.
    • En het is niet alleen Tesla. Andere autofabrikanten, zoals General Motors, Kia Motors en BMW, hebben ook hun intentie uitgesproken om vanaf begin 2021 te investeren in elektrische voertuigen in Mexico. Tegelijkertijd breiden elektronicafabrikanten hun activiteiten uit in het midden van het land, terwijl de lucht- en ruimtevaartindustrie en de kunststofindustrie de voorkeur geven aan de grens bij Californië.
    • Het is dus een periode met een ongekende aantrekkingskracht op investeerders, vergelijkbaar met de periode die volgde op de ondertekening van de Noord-Amerikaanse Vrijhandelsovereenkomst (NAFTA) in de jaren negentig, waarin Mexico een magneet blijkt te zijn voor economische spelers uit de hele wereld. Mexico mag deze kans niet door zijn vingers laten glippen, zoals 30 jaar geleden met de NAFTA…
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.

04:00