Tesla-rivaal Lucid wil dit jaar ook wagens verkopen in Europa

De Amerikaanse elektrische autofabrikant Lucid is van plan om dit jaar nog de Europese markt te betreden. Het in Californië gevestigde bedrijf kondigde de expansie dinsdag op het sociale medium Twitter aan.

Waarom is dit belangrijk?

Net als Tesla probeert Lucid technologie te ontwikkelen waarmee wagens op veilige wijze zelf kunnen rijden. Een technologische omwenteling die snel wijdverbreid zou kunnen zijn… of niet? Volgens bepaalde analisten zal het ten vroegste in 2030 zijn vooraleer wagens nog maar de basisfuncties, zoals stuurassistentie, snelheidscontrole en in de juiste rijbaan blijven, onder de knie hebben.

Eerder had een Twitter-gebruiker gereageerd op een door Lucid getweette foto van vier eigenaren van Lucid-wagens; hij vroeg zich af of deze zich in het Verenigd Koninkrijk bevonden. “De uitbreiding naar Europese markten zal dit jaar beginnen. Stay tuned voor landspecifieke leveringsinformatie”, tweette het bedrijf als repliek.

De eerste wagen die van de band is gerold bij Lucid is de Air, een luxueuze 5-deurs sedan. Het bedrijf begon de levering van een 169.000 dollar kostende ‘Dream Edition’ van zijn vlaggenschipwagen eind oktober aan klanten in de Verenigde Staten (VS), schrijft de site van zakenzender CNBC. De commerciële productie begon een maand eerder in een nieuwe fabriek in Casa Grande, in de Amerikaanse staat Arizona. De auto heeft “een toonaangevende actieradius” van 836 kilometer.

15 Europese landen

In januari 2020 is Lucid al begonnen met het aannemen van online reserveringen in 15 Europese landen voor de Lucid Air-sedan. Maar het bedrijf heeft niet gespecificeerd wanneer de voertuigen zullen worden geleverd.

Tot de locaties behoorden ons land, Denemarken, Finland, Frankrijk, Duitsland, IJsland, Italië, Monaco, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Spanje, Zweden, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk, weet CNBC.

Lege beursschelp

Het bedrijf, opgericht in 2007 en geleid door voormalig Tesla-topman Peter Rawlinson, ging in juli naar de beurs via een SPAC-deal, of: fusie met een lege beursschelp. Bij zo’n deal nemen blancochequebedrijven andere bedrijven over om ze vervolgens naar de beurs te brengen. Lucid werd bij de beursgang gewaardeerd op ongeveer 24 miljard dollar.

Vier maanden later oversteeg de marktwaarde van Lucid zelfs die van Ford wanneer het de 89,9 miljard dollar aantikte. Vorige maand kelderden de aandelen echter met 20 procent, toen Lucid onthulde dat de Amerikaanse beurswaakhond SEC een onderzoek deed naar de SPAC-deal waarmee de onderneming naar de beurs ging.

“Het onderzoek lijkt betrekking te hebben op de bedrijfscombinatie tussen Churchill Capital Corp (het blancochequebedrijf waarmee Lucid naar de beurs trok, red.) en Atieva (de vroegere naam van Lucid Motors, red.) en bepaalde prognoses en verklaringen”, liet Lucid Motors in een regulatoir document weten.

Waardering van 65 miljard dollar

Vandaag wordt Lucid gewaardeerd op ongeveer 65 miljard dollar. De marktkapitalisatie zit daarmee nog steeds ver onder die van Tesla, die in 2021 naar meer dan 1 biljoen dollar schoot. Rivian, een andere EV-startup die in november naar de beurs ging, heeft een marktkapitalisatie van ongeveer 91 miljard dollar.

(bzg)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.