Tesla opent zijn laadpalen ook voor andere merken

In een bericht op Twitter heeft Tesla-topman Elon Musk Tesla aangekondigd het netwerk van oplaadpalen ook beschikbaar stellen voor elektrische auto’s van andere merken. Wereldwijd heeft Tesla zo’n 25.000 oplaadpunten.

Tot nu tot kunnen alleen Tesla’s er hun batterij opladen. Volgens Musk was dat het gevolg van het ontbreken van een standaard voor oplaadstekkers. Door het afwijkend laadsysteem is het voor andere e-auto’s niet mogelijk bij een Tesla-laadpunt je auto op te laden. Dat gaat volgens Musk nu veranderen.

Het is nog niet bekend om welke landen het gaat en om hoeveel laadpunten. Tesla-rijders kunnen overigens wel terecht bij andere laadpunten.

Voortaan ook beschikbaar voor elektrische auto’s van andere merken

De infrastructuur van Tesla die tot nu toe exclusief te gebruiken was door Teslarijders, is met 25.000 superchargers op 2.700 locaties wereldwijd veruit het meest dekkend. Ook in Europa is het aantal superchargers de afgelopen jaren sterk toegenomen. Waardoor een Teslarijder zonder beperkingen door heel Europa kan rijden. Concurrerende netwerken zoals Fastned (131 locaties) en Ionity (359 stations) blijven daar vooralsnog ver bij achter.

Dat de laadinfrastructuur van Tesla nu ook beschikbaar wordt voor elektrische auto’s van andere merken is dus goed nieuws. En volgens Paul Harms, directeur van leasemaatschappij Mobility Service was dat ook te verwachten, zegt hij in een artikel op ChangeInc. “Ik denk dat dit altijd een onderdeel is geweest van het businessmodel van Elon Musk. Tesla heeft de afgelopen tien jaar miljarden geïnvesteerd in het opbouwen van dat netwerk. Daar gaan ze nu mee verdienen.”

België

Het Belgische wagenpark, circa 5,9 miljoen auto’s, bestaat voor 96 procent uit diesel- en benzinewagens. Hybride wagens (deels elektriciteit, deels benzine) zijn goed voor 2,6 procent en volledig elektrische wagens voor slechts 0,4 procent van het wagenpark.

Maar elektrisch en hybride zijn wel aan een forse opmars bezig. Ze zijn goed voor circa 20 procent van de recente verkoop en dat gaat wellicht verder oplopen tot 33 procent. Ruim 1 op de 3 Belgische consumenten is immers van plan om als volgende auto een elektrische of hybride auto aan te schaffen, zo blijkt uit de Global Automotive Consumer Study van consultancygroep Deloitte. 

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.