Tesla mist productiedoel voor 2023 en ziet BYD steeds dichterbij komen

Autobouwer Tesla groeit als kool, met een stijging op jaarbasis van 35 procent in de productie en 38 procent in de leveringen. Maar CEO Elon Musk had op nog meer gemikt.

Waarom is dit belangrijk?

Het is slechts een kwestie van tijd voordat de sector van elektrische auto's een nieuwe leider heeft, en dat zal niet langer Tesla zijn. De Chinese fabrikant BYD komt dichterbij. Het verschil is nu zeer klein: Tesla verkocht 1,8 miljoen EV's tegenover 1,6 miljoen voor BYD, dat ook 1,4 miljoen hybride voertuigen heeft geleverd.

In het nieuws: Tesla heeft zojuist zijn productie- en leveringsrapport van het vierde kwartaal van 2023 gepubliceerd.

  • Totale leveringen Q4 2023: 484.507
  • Totale productie Q4 2023: 494.989
  • Totale jaarlijkse leveringen 2023: 1.808.581
  • Totale jaarlijkse productie 2023: 1.845.985.
  • Dat is een groei van respectievelijk 38 en 35 procent ten opzichte van 2022, een jaar dat al een groei van 40 procent ten opzichte van 2021 had gezien.

Ingezoomd: Het is wel minder dan de aangekondigde doelstelling.

  • Elon Musk heeft vaak ambitieuze doelen gesteld en streefde naar 2 miljoen geproduceerde voertuigen in 2023.
  • Het werd al duidelijk in het afgelopen kwartaal dat dit doel niet gehaald kon worden. Tesla-directeurs hadden in oktober aangekondigd dat het doel was verlaagd naar 1,8 miljoen geproduceerde voertuigen voor dit jaar.
  • Het is echter vermeldenswaardig dat de leveringen in het vierde kwartaal de verwachtingen van analisten hebben overtroffen. Zij hadden ingezet op 477.000 verkochte voertuigen.
  • Laatste aandachtspunt in het rapport: er zijn geen specifieke gegevens voor de Cybertruck, die in december werd gelanceerd, of voor de Semi, de elektrische vrachtwagen van Tesla.

Tesla zal worden ingehaald

Uitgezoomd: een tweestrijd.

  • Sinds het begin van het voorbije jaar voert Tesla, dat een grotere winstmarge per voertuig heeft dan de concurrentie, een prijzenoorlog. Deze strategie werd afgelopen kwartaal voortgezet, gezien “de periode van economische onzekerheid, hogere rentetarieven en veranderend consumentensentiment,” aldus financieel directeur Vaibhav Taneja.
  • De prijzenoorlog heeft de traditionele fabrikanten en jonge elektrische autofabrikanten schade toegebracht, behalve één bedrijf dat in dit domein kan concurreren: BYD.
  • Het Chinese bedrijf heeft Tesla voor het tweede opeenvolgende jaar verslagen op het gebied van productie en leveringen, met meer dan 3 miljoen geproduceerde en verkochte elektrische voertuigen. Maar BYD produceert ook hybride voertuigen. Op het gebied van volledig elektrische voertuigen blijft Tesla net iets vooroplopen.
  • Voor 2024 blijft Elon Musk echter optimistisch: “Om het voor de hand liggende te zeggen, het is niet mogelijk om altijd een groeipercentage van 50 procent te behalen, anders overstijg je de massa van de leveringen van het universum dat wij kennen. Maar ik denk dat we een zeer snelle groei zullen doormaken, veel sneller dan welke andere autofabrikant op aarde dan ook,” zei hij tijdens de presentatie van het rapport, in gesprek met CNBC. (cv/evb)
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.