De Amerikaanse autobouwer Tesla, ontwikkelaar van elektrische wagens, zal volgend jaar met een verkoop in India van start gaan. Dat heeft Nitin Gadkari, de Indiase minister van transport, aangekondigd. Hij voegde eraan toe dat in een volgend stadium misschien ook aan een productie in India zou kunnen worden gedacht. Elon Musk, topman van Tesla, heeft de plannen voor een verkoop in India bevestigd. Anderzijds liet hij verstaan dat over een Indiase productie voorlopig niet wordt gedacht.
India is na China wereldwijd het land met het grootste aantal inwoners. Dat kan ook Tesla een potentiële afzetmarkt bieden.
Wettelijke drempels
Het Amerikaanse bedrijf toont al geruime tijd interesse in de Indiase markt. Musk wierp echter op dat een aantal Indiase wetten een grote drempel vormden om die plannen te kunnen realiseren.
Ook in India hadden vier jaar geleden een aantal personen een voorafbetaling van 1.000 dollar betaald om een exemplaar van het Model 3 van Tesla te kunnen kopen. Het bleek echter niet mogelijk om deze bestellingen snel af te werken. ‘Er was duidelijk gemaakt dat minstens 30 procent van de onderdelen van de wagen in India moesten worden vervaardigd,’ aldus Musk. ‘Dat was echter praktisch niet realiseerbaar.’
Er zijn al verschillende autofabrikanten in India actief. De markt wordt gedomineerd door Tata Motors, Mahindra, Maruti Suzuki en Hyundai. De voorbije twee jaar hebben Tata Motors, Hyundai, Morris Garages en Mercedes nieuwe elektrische automodellen op de Indiase markt gelanceerd.
Tesla is al geruime tijd op de internationale markt actief. Het Amerikaanse bedrijf heeft showrooms in Australië, Canada, China, Japan, Europa en Mexico. Pas vorig jaar is Tesla echter ook met een buitenlandse productie van start gegaan. Eind vorig jaar werd een fabriek in de Chinese stad Shanghai in gebruik genomen. Momenteel wordt er gebouwd aan nieuwe vestigingen in Berlijn in Duitsland en Austin in Texas.
Afzetmarkt
‘India is voor Amerikaanse, Zuid-Koreaanse en Chinese bedrijven tot een belangrijk strijdtoneel uitgegroeid,’ zeggen analisten. ‘Onder meer bedrijven zoals Facebook en Google hebben India al herhaaldelijk als hun grootste markt ter wereld omschreven. Ook Apple heeft vorig jaar zijn smartphone-productie in India opgevoerd. Daarmee hoopt de onderneming een sterkere plaats te kunnen verwerven in de strijd met Chinese fabrikanten, die momenteel meer dan 70 procent van de markt in handen hebben.’
De Indiase regering erkent dat in het verleden westerse bedrijven met zware wettelijke drempels werden geconfronteerd om hun activiteiten in het land te kunnen ontplooien. De Indiase premier Narendra Modi wijst er echter op dat zijn regering de voorbije jaren meer dan duizend wetten heeft geschrapt om die omstandigheden te verbeteren.
India heeft de voorbije drie jaar bovendien miljarden dollar incentives ontwikkeld om autobedrijven aan te zetten op elektrische aandrijving over te schakelen. Die transitie zou het land toelaten om zijn afhankelijkheid van petroleum te verminderen en ook de zware luchtvervuiling efficiënter aan te pakken.
Het Indiase bedrijf Ola heeft onlangs tevens aangekondigd in de Zuid-Indiase staat Tamil Nadu de grootste scooterfabriek van de wereld te zullen bouwen. De fabriek zou werk moeten bieden aan tienduizend mensen en zou in eerste instantie een jaarlijks productie van twee miljoen exemplaren te halen.
De Indiase denktank Niti Aayog heeft berekend dat het land door een massale overschakeling op elektrische voertuigen de volgende tien jaar de import van olie met wel 40 miljard dollar zou kunnen verlagen. Minister Gadkari heeft al te kennen gegeven ervan overtuigd te zijn dat India over vijf jaar de grootste productiesite van de wereldwijde autosector zal zijn.