Tesla krijgt boete van 2 miljoen dollar in Zuid-Korea wegens misleidende reclame over actieradius

De Zuid-Koreaanse antitrusttoezichthouder heeft Tesla een boete van 2,2 miljoen dollar opgelegd wegens misleidende reclame.

Waarom is dit belangrijk?

Eind september had Tesla 45.812 elektrische voertuigen verkocht in Zuid-Korea sinds de opening van een lokale vestiging in 2015, aldus Bloomberg. Daarmee staat het bedrijf op de derde plaats, achter Hyundai en Kia. De boete van de Koreaanse waakhond betekent een serieuze smet op het blazoen van de autofabrikant.

De essentie: Tesla heeft valselijk het rijbereik en de oplaadsnelheid van zijn elektrische auto’s bij koud weer in zijn advertenties overdreven, aldus de Zuid-Koreaanse Fair Trade Commission (KFTC) dinsdag in een verklaring

  • De Koreaanse waakhond verwijt Tesla ervan dat het klanten niet informeert dat elektrische auto’s bij lagere temperaturen mogelijk een korter rijbereik van tot wel 50 procent kunnen hebben. KFTC-woordvoerder Nam Dong-il zei op de persconferentie van dinsdag dat Tesla “valse, overdreven en misleidende advertenties” over zijn voertuigen had verspreid op de Koreaanse markt. De fabrikant adverteerde op zijn Koreaanse site dat de Model 3 een actieradius van 446,1 kilometer zou hebben. Deze actieradius klopt volgens de waakhond, maar alleen bij temperaturen van rond de 20 graden Celcius.
    • Rijdt het voertuig in koudere omstandigheden, dan heeft dat een negatieve impact op het rijbereik.
  • De KFTC stelt dat Tesla op zijn website ruim aandacht besteedt aan het rijden in de winter, waarbij het de bestuurder adviseert om de juiste winterbanden te gebruiken en de auto correct voor te bereiden voor vertrek. Het vermeldt echter niets over het kortere rijbereik bij koude temperaturen.
  • De kwestie zou al sinds 2021 bekend zijn bij Tesla, toen een Zuid-Koreaanse consumentengroep – Citizens United for Consumer Sovereignty – zei dat het rijbereik van elektrische voertuigen daalt met zo’n 40 procent bij koudere temperaturen. Met name Tesla’s bleken gevoelig te zijn voor de koudere temperaturen volgens de consumentengroep. 
  • Tesla veranderde de reclame op zijn Koreaans-talige website in februari 2022, nadat de KFTC een onderzoek was gestart, aldus Bloomberg. Het bedrijf heeft nog niet gereageerd op de boete.
  • De Koreaanse waakhond zal Tesla daarnaast nog een extra boete van 1 miljoen won (784 dollar) opleggen, wegens overtreding van de wet op de elektronische handel, omdat de autofabrikant de consumenten niet genoeg informatie heeft verstrekt over zijn annuleringsbeleid.

Extreme temperaturen

De achtergrond: Het probleem van de prestaties van elektrische voertuigen bij extreme temperaturen (zowel hoog als laag) is algemeen bekend.

  • Uit een onderzoek van 2020 door het Canadese Geotab bleek dat de meeste elektrische auto’s bij koud weer een daling van de actieradius hebben. Dit komt voornamelijk omdat de batterij ook wordt gebruikt om de auto te verwarmen voor de bestuurder en de passagiers.
  • Bij iets meer dan 20 graden Celsius presteerde de gemiddelde EV beter dan de opgegeven actieradius, maar bij min 15 graden had de gemiddelde EV slechts 54 procent van zijn nominale actieradius, zo bleek uit de studie.

(as)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.