Tesla kondigt nieuwe mijlpaal aan: Gigafactory Berlijn produceert duizend wagens per week

In zijn fabriek in de buurt van de Duitse hoofdstad Berlijn produceert de Amerikaanse autofabrikant Tesla inmiddels 1.000 exemplaren van zijn Model Y per week. Dat heeft Tesla officieel aangekondigd. Het bereiken van dit productieniveau betekent voor het Amerikaanse bedrijf een belangrijke mijlpaal.

Oorspronkelijk was Tesla nochtans van plan geweest om dat niveau in april te bereiken, maar die ambities werden door een aantal opstartproblemen afgeremd.

Paintshop

Tesla werkt momenteel in twee fabrieken aan de verhoging van het productieniveau. Dat is immers niet alleen het geval in de Gigafactory Berlin, want ook in de Gigafactory Texas worden steeds meer auto’s gebouwd. Daarmee gaat Tesla in tegen een algemene trend in de autosector, waar vele fabrikanten door toeleveringsproblemen hebben moeten beslissen de productie hebben te vertragen.

Ook Tesla heeft zijn deel van de moeilijkheden gekend. Toen de Gigafactory Berlin in maart werd opgestart, was aangekondigd dat de fabriek tegen eind april een productieniveau van 1.000 wagens per week zou halen. Die ambities bleken echter niet realistisch. Eind april kon slechts een productie van 350 auto’s per week worden gemeld.

Vooral moeilijkheden met de paintshop zouden daarbij een grote verantwoordelijkheid dragen. Tesla zou in Berlijn immers een nieuw type paintshop hebben geïnstalleerd en het zou enkele tijd in beslag hebben genomen om de volledige capaciteit van de eenheid in gebruik te nemen.

Deze aankondiging betekent dat Tesla zijn wereldwijde productieniveau dankzij de fabriek in Berlijn met ongeveer 50.000 exemplaren per jaar kan opvoeren. Analisten wijzen er echter op dat de volgende maanden de capaciteit van de Duitse fabriek verder zal worden opgevoerd. Een productie van 5.000 wagens per week zou tegen eind dit jaar zou volgens hen mogelijk moeten zijn.

Batterijen

Wel wordt opgemerkt dat de fabriek in Berlijn sneller de productie kan opvoeren dan de Gigafactory Texas. In Duitsland bouwt Tesla in zijn auto’s nog altijd batterijen van het type 2170 in. Dat formaat is op grote schaal beschikbaar.

In de Gigafactory Texas wordt daarentegen met batterijen van het type 4680 gewerkt. Dit type wordt echter met een relatieve schaarste geconfronteerd, zodat het productietempo minder snel kan worden opgevoerd.

De analisten merken nog op dat de fabriek in Berlijn momenteel nog altijd verlieslatend werkt, maar wel de winst van de Gigafactory in Shanghai opvoert. Elke wagen die Tesla in Duitsland bouwt, vervangt immers een exemplaar dat voorheen vanuit China over de halve wereld moest worden vervoerd om op de Europese markt te worden ingevoerd.

Op die manier kan Tesla zijn productie in Shanghai steeds meer voor een afzet in China en andere Aziatische markten reserveren.

(jvdh)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.