Tesla-concurrent Lucid trekt optimistisch naar de beurs: wat is het plan?

Het Amerikaanse elektrisch automerk Lucid trekt dinsdag naar de beurs met een waardering van 19,7 miljard dollar. Wat is de volgende stap in het plan van Lucid en vooral: hoe gaat het opboksen tegen Tesla op de markt?

De rode loper naar de beurs werd opengerold door de fusie met een SPAC van Michael Klein, de voormalige topman van Citigroup. Een SPAC (special purpose acquisition company) is eigenlijk een zogenaamd ‘blanco chequebedrijf’ dat als overnamebedrijf kan dienen om een bedrijf pijlsnel naar de beurs te leiden. De marktwaarde van Lucid staat nu op zo’n 20 miljard euro.

Die marktwaarde is maar een peulschil vergeleken met het financieel gewicht van Tesla. De elektrische autobouwer van Elon Musk is goed voor 567 miljard euro. Toch mag Lucid spreken van een mooie start: het bedrijf heeft namelijk nog geen enkele auto gebouwd voor het naar de beurs trok. Hoe gaat Lucid haar ambities dan omzetten in prestaties op een markt die grotendeels gedomineerd wordt door Tesla?

Topmarkt Arizona

Om te beginnen zal Lucid zich uitdrukkelijk richten op de lokale Amerikaanse markt voor elektrische voertuigen. Zo zal ze haar productie in de zuidelijke staat Arizona opvoeren en daar lokaal verkopen. Arizona is in de VS, samen met Texas, een van de meest aantrekkelijke staten voor jonge gezinnen en singles.

In 2019 stond Arizona derde op het verlanglijstje van de meeste verhuizende Amerikanen. Vooral de aantrekkelijke huur- en vastgoedprijzen en bloeiende arbeidsmarkt in die staat trekken aan. Lucid wil inspelen op die groeiende markt van professionals met een groeiende voorkeur voor wagens die rijden op duurzame energie.

Nichemarkt vinden

De eerste auto die van de band zal rollen bij Lucid is de Air, een luxueuze 5-deurs-sedan. Die zou klaar staan aan het einde van het tweede kwartaal van 2021. Het prijskaartje van de Air zal neerkomen op zo’n 169.000 dollar, ofwel 138.000 euro. Die auto zou vergelijkbare specificaties hebben met de Model S Plaid+ van Tesla, ook een sedan. Lucid heeft dus binnen het zuiden van de VS de nichemarkt van luxesedans uitgekozen als eerste doelwit voor haar productie.

In de toekomst wil Lucid ook een meer betaalbare versie van de Air uitbrengen. Tenslotte staat er ook een elektrische SUV op de planning.

De ambities van Lucid

Lucid wil in 2022 meer dan 20.000 auto’s afleveren. Dat zou zo’n 2,2 miljard dollar moeten opleveren. Aan het einde van 2024 zou de autobouwer een jaaromzet van 9,9 miljard dollar moeten zien.

Lucid is dus van plan om een eigen unieke koers te varen en vermijdt dan ook al jarenlang de vergelijking met tegenhanger Tesla. Voorlopig blijft dat nog zeer moeilijk voor waarnemers. Zelfs de productiesite van Lucid in de staat Californië ligt amper 26 kilometer verwijderd van die van Tesla. Op vlak van ambities moet Lucid in ieder geval alvast niet onderdoen voor Tesla.

Lees ook:

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.