Sneller en verder: Tesla-concurrent Lucid stelt eerste auto voor

Lucid

De Lucid Air, zo heet de eerste boreling van elektrische autobouwer Lucid, rolt volgend jaar van de band. Lucid belooft een snellere sedan die verder kan rijden dan de Tesla Model S. Het heeft een racewagenverleden om die belofte waar te maken.

Goed, goed, het aantal ‘Tesla-concurrenten’ is intussen al niet meer op een hand te tellen, en toch wordt er in de Verenigde Staten uitgekeken naar de Lucid Air. Dat is de eerste sedan van Lucid, een start-up die zijn eerste prototype al eens liet zien in 2016.

Daar is in essentie niet veel aan veranderd, maar nu staat ook het volledige productieproces klaar. In 2021 is het zover, dan krijgt u in ruil voor 80.000 dollar genoeg paardenkracht om een Tesla voorbij te sprinten. U rijdt er ook een indrukwekkende 800 kilometer mee. Dat is 200 meer dan de Tesla, die momenteel de kop trekt.

Want dat belooft Lucid: een elektrische auto die sneller gaat, verder gaat en dat aan dezelfde startprijs als de Tesla Model S. Dat sneller mag u ook serieus nemen. De Lucid Air belooft dat hij van 0 naar 100 gaat op 2,5 seconden. Indrukwekkend.

Formule E

Lucid is dan ook een bedrijf dat hard heeft ingezet op kracht. Momenteel maakt het, als dat een referentiepunt kan zijn, batterijen voor auto’s die meerijden in het Formule E-circuit, de sportcompetitie voor elektrische wagens.

Die expertise heeft Lucid in een nevenbedrijfje gedropt, Atieva, dat is ook de originele naam van het bedrijf. Het succes van Atieva is een voorzichtige garantie dat de wagens ook zullen materialiseren.

Daar wordt momenteel hard aan gewerkt, want de assemblagefabriek komt in Casa Grande Arizona. Daar wordt 700 miljoen dollar voor vrijgemaakt, 300 miljoen dollar voor de eerste productiefase. In eerste instantie moet de fabriek 34.000 wagens per jaar afleveren. Binnen tien jaar moeten dat er 400.000 zijn. Daarom werkt Lucid ook aan een SUV en een GT.

De Lucid Air komt er in zwart, wit en goud en vanaf 80.000 dollar. Er is nog niets geweten over Europese distributie.