De Amerikaanse constructeur Tesla heeft zijn voorsprong in de verkoop van luxewagens in de Verenigde Staten tijdens het eerste kwartaal van dit jaar verder uitgebreid. Dat blijkt uit een rapport van consulent Experian over de verkopen van de vijftien grootste luxemerken op de Amerikaanse automarkt.
Berekend werd dat Tesla tijdens de eerste drie maanden van dit jaar in de Verenigde Staten 113.882 wagens heeft verkocht. Daarmee liet de Amerikaanse constructeur de kloof met de marktleider van vorig jaar, de Duitse BMW Group, verder tot 33.400 wagens oplopen.
Marktleider
De verkoop van Tesla lag tijdens het eerste kwartaal van dit jaar 59 procent hoger dan dezelfde periode vorig jaar. Bij BMW was er daarentegen sprake van een inkrimping met 3,4 procent tot 80.482 exemplaren.
Op de derde plaats stond Lexus, dat een daling met 17 procent tot 66.907 eenheden liet optekenen, gevolgd door Mercedes-Benz, waar een terugval met 21 procent tot 60.632 voertuigen moest worden geregistreerd.
Infiniti liet met een achteruitgang van 43 procent tot 11.740 verkopen de sterkste neergang optekenen. Rivaal Genesis kon daarentegen een stijging met 52 procent tot 12.549 wagens melden.
Ook in de verkoop van elektrische wagens heeft Tesla op de Amerikaanse markt een grote dominantie opgebouwd. Experian merkt daarbij op dat de Verenigde Staten op deze markt lange tijd een grote achterstand tegenover Europa en China hadden, maar inmiddels kan ook bij de Amerikaanse klant een sterke toename van de interesse voor deze elektrische aandrijving worden opgemerkt.
De verkoop van elektrische wagens lag in de Verenigde Staten tijdens het eerste kwartaal van vorig jaar 29 procent hoger dan dezelfde periode vorig jaar.
Model Y
Het Model Y van Tesla was tijdens de eerste drie maanden van dit jaar op die markt met een verkoop van 52.051 wagens het meest populaire type. Het Model 3 van dezelfde constructeur volgde met een verkoop van 47.682 auto’s op de tweede plaats. Tesla eiste met het Model S – dat een verkoop van 9.250 eenheden meldde – ook de derde plaats op.
De vierde plaats was voor de Mustang Mach-E van Ford met 6.957 verkopen, gevolgd door de Ioniq 5 van Hyundai (6.265), de EV6 van Kia (4.901), het Model X van Tesla (4.899), de Leaf van Nissan (4.401), de Niro Electric van Kia (3.549) en de ID.4 van Volkswagen (2.926).
De analisten merkten wel op dat veel constructeurs worden gehinderd door een beperkte productiemogelijkheid, vooral door haperingen in de aanvoerketens. “Tesla heeft echter al vroeg geïnvesteerd in de productie van grote hoeveelheden elektrische voertuigen”, stippen de analisten aan.
“Dit gaf de Amerikaanse constructeur een enorme voorsprong. Meer dan 70 procent van alle elektrische voertuigen die in de Verenigde Staten werden verkocht, werden door Tesla geleverd. Tot volgend jaar andere elektrische wagens – zoals de Ford F-150 Lightning – in grote volumes op de markt komen, zal Tesla naar alle verwachting de markt verder blijven domineren.”