Techgiganten werken aan wereldwijd vaccinatiepaspoort

Een ambitieuze coalitie van onder andere Microsoft, Oracle en Salesforce is bezig met een vaccinatiepaspoort dat door alle landen zou kunnen gebruikt worden. Dat moet de uitwisseling verbeteren.

De zogenaamde Vaccination Credential Initiative (VCI) is een samenwerking van grote bedrijven uit de gezondheids- en technologiewereld. Het idee is dat mensen hun eigen vaccinatiestatus kunnen bekijken en bewijzen indien nodig, maar ook dat landen met elkaar kunnen uitwisselen hoe het staat met hun vaccinatiecampagnes.

Op dit moment heeft elk land zijn eigen systeem om te bewijzen dat u gevaccineerd bent, maar het is over het algemeen niet mogelijk om die data uit te wisselen met andere landen. Dat kan belangrijk zijn in het licht van al dan niet gesloten grenzen of essentiële reizen.

‘Veilig reizen in volle privacy’

‘Het doel van deze coalitie is om mensen digitale toegang te geven tot hun eigen vaccinatiedata zodat ze veilig kunnen reizen, werken, naar school gaan en hun leven leiden, terwijl hun privacy verzekerd wordt’, zegt Paul Meyer, CEO van de non-profit The Commons Project Foundation in een persbericht. ‘De broncode zal openstaan voor iedereen en we werken samen met de wereldgezondheidsorganisatie WHO om het project op te schalen.’

Initiatiefnemer The Commons Project ontwikkelde zelf al een vaccinpaspoort, dat nu gebruikt wordt door drie luchtvaartmaatschappijen, en wil die technologie uitbreiden met de hulp van de coalitie. De bedrijven onderhandelen nu met overheden wereldwijd over de implementatie van het paspoort.

Het is niet de eerste keer dat Big Tech moet inspringen voor overheden om uitwisseling mogelijk te maken. Eerder werkten Apple en Google al samen om contacttracing mogelijk te maken via uw smartphone, terwijl overheden al maanden aan een stuk aan het sukkelen waren om corona-apps op de markt te brengen.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.