Strijd om sociale audio barst los: ook Spotify gaat Clubhouse achterna

Sinds de opmars van de “social audio”-app Clubhouse duiken er almaar klonen op. Na Facebook en Twitter heeft nu ook streamingdienst Spotify ambitieuze plannen met livegesprekken die gedragen worden door artiesten, sportvedetten of opiniemakers.

Waarom is dit belangrijk?

De voorbije jaren stonden sociale media vooral synoniem voor visuele prikkels, met de foto's en filmpjes op Instagram en Tiktok op kop. Maar de volgende golf aan innovaties lijkt het liever zonder beelden - en alleen met audio - te willen doen.

In het nieuws: De zopas gepubliceerde kwartaalcijfers bevestigen de opmars van het gesproken woord. De opgetelde luistercijfers voor podcasts zijn op een jaar tijd met 95 procent gestegen bij Spotify, of vrijwel een verdubbeling. Nooit eerder waren podcasts zo belangrijk voor de Spotify-gebruikers, zegt het bedrijf. Steeds meer gebruikers ontdekken de dienst en wie de podcasts al kent, gaat almaar meer afleveringen beluisteren.

Het Clubhouse-effect. De opmars van audio blijkt ook uit de spectaculaire vlucht die de app Clubhouse neemt. Dat is een sociaal medium waar gebruikers rooms kunnen maken waarin ze het over een bepaald onderwerp hebben. Het verschil met podcasts is dat er in realtime interactie mogelijk is met de luisteraars.

  • Op een jaar tijd groeide de app uit tot een platform met een slordige 10 miljoen gebruikers. De stichters beweren dat er daar sinds mei, toen de app voor Android gelanceerd werd, er nog eens 10 miljoen bijgekomen zijn.
  • Het aantal dagelijkse rooms is gestegen van 50.000 naar 500.000.
  • De app gaat ongetwijfeld verder groeien, want Clubhouse schafte vorige week de wachtlijst voor nieuwe gebruikers af.
  • Een heel recent voorbeeld: het forfait van turnfenomeen Simone Biles op de Olympische Spelen leidde tot verscheidene liveconversaties op het platform.

De ene kloon na de andere. Zoals wel vaker gebeurt onder de socialmediabedrijven, wordt Clubhouse zonder scrupules gekopieerd:

  • Bij Twitter heet de dienst Spaces.
  • Facebook lanceerde Live Audio Rooms in de Verenigde Staten.
  • Spotify kocht de live audio app Locker Room en bouwt het platform nu verder uit onder de naam Greenroom.

De plannen van Spotify. Het bedrijf van stichter Daniel Ek zegt met Greenroom, een aparte app waar je wel met je Spotify-gegevens kan inloggen, “het audio ecosysteem te herdefiniëren door de gebruikers rechtstreeks te verbinden via real-time conversaties”. Maar dat zeggen de concurrenten natuurlijk ook.

  • De oorspronkelijke app Locker Room, van het overgenomen bedrijf Betty Labs, bood sportfans de gelegenheid om live met elkaar te praten over sportwedstrijden. Met de omdoping naar Greenroom wil Spotify ruimer gaan dan alleen de sportwereld.
  • “We zijn van plan om professionele atleten, schrijvers, muzikanten, songwriters, podcasters en andere wereldwijde stemmen de mogelijkheid te geven om in realtime discussies, debatten en Ask me Anything (AMA)-sessies te hosten”, zegt het bedrijf in zijn kwartaalrapport.
  • Het domein waar Spotify de grootste voorsprong heeft op de concurrentie, is uiteraard de wereld van muziek. Een team van de streamingdienst zal artiesten, waaronder ook dj’s, begeleiden bij de interactieve livesessies met de fans. Er komt een betaalsysteem, het Greenroom Creator Fund, waarbij artiesten met de meeste luisteraars de hoogste vergoeding krijgen.
  • Er komt geen video aan te pas, verzekert Spotify. Alles zal draaien om de live audio-ervaring.

(NS)

Meer