Strijd om beste shopping-app barst helemaal los: ook Klarna komt met alles-in-één platform

Welke app op je smartphone zal erin slagen om je aandacht naar zich toe te zuigen als je iets online wil kopen of betalen? Verscheidene spelers hebben de ambitie om jouw financiële superapp te worden.

In China bestaan ze al jaren: all-in-one apps als WeChat waarmee gebruikers hun hele leven – van chatberichten over betalingen tot shopping – kunnen regelen. Maar in Europa en de VS blijft alles versplinterd. Het volstaat om naar je overvolle smartphonescherm te kijken om te beseffen hoeveel apps je wel nodig hebt voor je geldzaken.

Maar er lijkt ook bij ons een consolidatiebeweging op gang te komen. Het Zweedse betaalbedrijf Klarna lanceerde gisteren in België en andere markten zijn alles-in-één shopping-app. “De enige app die consumenten nodig hebben”, beweert Klarna.

“Consumenten kunnen via één app winkelen bij alle online winkels, exclusieve aanbiedingen ontdekken, items opslaan, meldingen over prijsdalingen inschakelen, de levering van producten volgen of betalingen en retourzendingen beheren.” De betaalspeler belooft nog extra opties in de toekomst. “Denk aan een verzamelplaats voor klantenkaarten, extra geldbesparende tools en live shopping evenementen.”

Frustraties

“Vandaag gaan consumenten vooral op zoek naar eenvoud”, zegt Klarna-CEO Sebastian Siemiatkowski. “Ze willen één app die tegemoetkomt aan hun specifieke noden en een aantal elementen tijdens het shoppingtraject mogelijk maakt. Schakelen tussen apps frustreert consumenten steeds meer.”

Dan Schulman, de topman van PayPal, verklaarde vrijwel hetzelfde bij de recente lancering van Paypals interactieve betaalapp. “Een one-stop-bestemming voor onze klanten voor hun dagelijkse financiële leven”, stipte hij aan. Anders dan de heel brede Chinese superapps lijken Klarna en PayPal zich vooral te focussen op shoppen, betalen en geldbeheer.

Crypto

In het geval van PayPal komt daar nog een derde, eveneens financiële, dimensie bij: het wil ook een rol spelen als handelsplatform voor crypto. Er is evenwel hevige concurrentie. De Britse neobank Revolut profileert zich al langer als “wereldwijde financiële super-app”, inclusief cryptodiensten.

Zijn Duitse tegenhanger N26 tankte recent 900 miljoen dollar vers kapitaal bij. De algemene verwachting is dat ook N26, dat met wachtlijsten moet werken om de klantengroei te beheersen, zich op cryptodiensten gaat storten. De smartphonebank experimenteert daarnaast met shoppingacties, zoals een kortingactie voor het sportmerk Reebok. Ook N26 lijkt zich dus in de financiële driehoek betalingen-crypto-shopping te willen nestelen.

Grootbanken als KBC en Belfius timmeren eveneens aan financiële superapps. Hun grote sterkte zijn de allianties met lokale partners. Een uitbreiding naar crypto ligt echter minder voor de hand, wegens de grote argwaan van de bankentoezichthouders.

En dan zijn er nog de techreuzen als Facebook/Meta en Amazon, en hun Chinese tegenhangers als Alibaba/Alipay. Als ook zij zich in het gewoel storten – wat velen voorspeld hadden, maar in Europa vooralsnog niet gebeurd is – gaat de wedloop om de ultieme financiële app wellicht zijn beslissende fase in.

(jvdh)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.