“Corona heeft PayPal drie jaar vooruitgestuwd”

PayPal is als een van dé winnaars uit de coronacrisis gekomen. Met de recent gelanceerde app hoopt de betaaldienst een nog prominentere plek in het dagelijkse leven van zijn gebruikers te veroveren. Een gesprek met Joachim Goyvaerts, directeur PayPal Benelux en Ierland, over QR-codes, Bitcoin en onze nieuwe betaalgewoonten.

Een op de drie Belgische online shoppers gebruikte recent PayPal voor zijn betaling, zo blijkt uit cijfers van webshopkoepel BeCommerce. Daarmee is PayPal de populairste betaalmethode na Bancontact en kredietkaarten. Een nieuwe app moet die sterke marktpositie verder consolideren. Via die digitale portemonnee kan je niet alleen je digitale betalingen aan webshops beheren, maar ook geld ontvangen van vrienden, betalen via QR-codes en zelfs chatten met een andere gebruiker.

Jullie nieuwe app heeft emoticons en andere features die doen denken aan berichtenapps als Facebook Messenger. Wordt PayPal een socialmediaplatform?

Joachim Goyvaerts: “We blijven op de eerste plaats een platform dat betalingen faciliteert en daarbij zoveel mogelijk veiligheid wil inbouwen. Met de chatfunctie, emoticons en foto’s maken we de betaling interactiever, wat een extra hulpmiddel kan zijn bij transacties met mensen of webshops die je niet kent. Een ontvangstbevestiging via een chatberichtje stelt je gerust.”

“Maar het zal bij ons nooit gaan om de berichtjes. Het zal altijd binnen een betaalcontext zijn. Een emoticon sturen als bedankje, maakt de transactie gewoon fijner.”

PayPal kwam de voorbije maanden vaak in het nieuws met zijn plannen rond crypto. Wereldwijd CEO Dan Schulman gelooft dat Bitcoin vroeg of laat niet alleen als belegging, maar ook als betaalmiddel gebruikt zal worden. Waar staan we vandaag?

“PayPal gelooft inderdaad dat cryptomunten een rol gaan spelen in het betaallandschap van morgen. Maar wanneer precies, is moeilijk te voorspellen. We bereiden ons voor, stap voor stap. In de VS en het VK is het al mogelijk om als koper via PayPal in Bitcoin of een andere cryptomunt te betalen. (Onderweg naar de handelaar is er wel nog een omzetting naar klassieke munt, red.) Die betaalfunctie is nog niet beschikbaar in andere landen.”

“Wat we ook geïntroduceerd hebben in die landen, is dat je via onze app crypto kan verhandelen. Het laat gebruikers toe om met kleine bedragen in te stappen en met crypto vertrouwd te raken. Het blijkt een belangrijke trekker te zijn voor onze app, want de helft van de gebruikers die crypto verhandelen, logt dagelijks in op onze app.”

Zal je in de toekomst ook via de Belgische app crypto kunnen kopen en verkopen?

“Als we het in de VS en het VK gelanceerd hebben, kan je je voorstellen dat het op een dag ook in andere markten geïntroduceerd wordt. Het zal er wellicht ooit van komen, maar het nu niet aan de orde.”

Waarom dat verschil in snelheid? Speelt het mee dat PayPal in de EU officieel een bank is?

“Ik kan daar weinig over zeggen, maar het klopt natuurlijk dat we in de EU over een banklicentie beschikken en dus aan alle regelgeving moeten voldoen.”

De coronacrisis heeft onze betaalgewoonten in sneltempo digitaler gemaakt. De impact op de groei van PayPal was enorm.

“We zijn drie jaar vooruitgestuwd in de tijd. De consument was al langer klaar, maar wat we gezien hebben is dat tijdens de lockdowns heel veel kleine handelaars de stap gezet hebben en betalingen via PayPal mogelijk hebben gemaakt op hun webshop. Ook alles wat met digitaal amusement te maken heeft, zat in de lift, met een enorme piek tijdens de eerste lockdown.”

“Intern was de coronacrisis de perfecte storm. De business zelf groeide snel en daarnaast moesten we onze eigen activiteiten – zoals de klantendienst – van thuis uit organiseren. Maar goed, we hebben bewezen dat onze organisatie daarvoor robuust genoeg was.”

We zijn intussen in een “nieuw normaal” aanbeland. Alle bakstenen winkels zijn weer open, dus online shoppen hoeft niet meer. Gaat jullie business weer afnemen?

“Nee, want de coronacrisis heeft digitaal betalen gedemocratiseerd en dat is een blijver. Of het nu op restaurant, café of elders is, QR-codes die je met je smartphone moet scannen zijn de gewoonste zaak van de wereld geworden. Daardoor gaan de mensen ook sneller de stap zetten naar betalingen met die telefoon.”

Er zijn wel almaar meer kapers op de kust in het domein van digitale betalingen en geldtransfers. De ene dienst na de andere wordt gelanceerd, zoals recent nog Bitcoin sturen via Twitter.

“Dat vinden we niet zo erg, omdat de hele markt van digitaal betalen aan het groeien is. Zolang de taart blijft groeien, is er genoeg voor iedereen.”

Betalen via PayPal gebeurt nog steeds met een e-mailadres en een paswoord. Jaren geleden werd nochtans het einde van e-mail voorspeld.

“Het blijft een eenvoudige en universele manier om een gebruiker te identificeren en interactie te hebben. PayPal is altijd actief op zoek naar innovatie, ook op dit gebied. Als medeoprichter van de Fido alliantie staat PayPal achter eenvoudigere en sterkere authenticatie.”

(kg)

Meer