Streaming heeft het voorbije decennium een revolutie op de muziekmarkt teweeggebracht. Tien jaar geleden vertegenwoordigde het platform in de Verenigde Staten amper 7 procent van de totale muziekverkopen. Vorig jaar was dat al opgelopen tot 80 procent. Dat blijkt uit een rapport van de Recording Industry Association of America (RIAA).
‘Tien jaar geleden hadden fysieke dragers op de Amerikaanse muziekmarkt nog een aandeel van 52 procent, gevolgd door digitale downloads met 38 procent,’ aldus het rapport. ‘Vorig jaar waren die beide cijfers echter elk tot amper 9 procent teruggevallen.’
‘Daarnaast kon worden vastgesteld dat betaalde diensten de voorbije tien jaar eveneens een sterke opgang hebben gekend. Tien jaar geleden hadden slechts 1,5 miljoen Amerikanen een abonnement op een betaalde muziekdienst. Die populatie was vorig jaar tot meer dan 61 miljoen gebruikers uitgegroeid.’
Bundels
‘Deze cijfers mogen uiteraard geen verwondering wekken,’ zegt Catie Keck, analist bij de bij de nieuwssite Gizmodo.com. ‘Elk jaar breidt de markt met betaalde streamingdiensten zich verder uit. Bovendien bereikt de sector ook steeds meer verschillende types apparaten. Daardoor wordt het voor de consument veel eenvoudiger om zijn luisterervaring te beheren.’
‘Daarnaast bieden steeds meer bedrijven – zoals Amazon of Spotify – muziekstreams aan in bundels met andere services. Ook Apple zou volgens een aantal bronnen een gelijkaardige servicebundel in voorbereiding hebben.’
Keck waarschuwt echter dat sommige aanbieders van streamingdiensten zullen geconfronteerd worden met de uitdaging om een voldoende groot publiek uit te bouwen of vast te houden. Bundels kunnen volgens haar daarbij een onderdeel van de oplossing zijn.
Vertraging
De cijfers tonen volgens Keck echter duidelijk dat steeds meer consumenten bereid zijn om voor het beluisteren van muziek te betalen. Tegelijkertijd waarschuwen sommige analisten voor een mogelijke vertraging van de markt.
Ze verwijzen daarbij naar de Britse markt, waar de groei van de streamingdiensten al drie jaar een inkrimping laat optekenen. ‘Dat is uiteraard een natuurlijke evolutie voor een industrie die stilaan volwassen wordt,’ erkennen ze.
‘Maar de sector heeft nog een lange weg af te leggen vooraleer opnieuw met de piekverkopen van het einde van de voorbije eeuw kan worden aangeknoopt.’
Het rapport van de RIAA wijst er nog op dat naast streaming ook vinyl het voorbije decennium sterke vooruitgang heeft gemaakt. In 2010 liet de Amerikaanse vinylverkoop een omzet van ruim 50 miljoen dollar optekenen. Dat bedrag was vorig jaar echter al opgelopen tot bijna 450 miljoen dollar.