Markten:
Markten inladen...

ZONDAG 07 JUN

Business 24/7

Zoeken
scrollTop top

Streaming maakte liedjes korter

Logo Business AM
Economie

03/05/2019 | Marc Horckmans | 3 min leestijd

De popsongs van de jongste generatie duren beduidend korter dan hun voorgangers. Dat blijkt uit een onderzoek van het bedrijf Repost Network, gebaseerd op een analyse van de Amerikaanse hitparades. De onderzoekers stelden vast dat de nummers uit de top honderd van Billboard-hitlijst vorig jaar gemiddeld drieënhalve minuut duurden. In het begin van deze eeuw was er nog sprake van een gemiddelde van meer dan vier minuten.

Tegelijkertijd meldt het rapport dat het voorbije jaar 6 procent van de onderzochte songs minder dan tweeënhalve minuut duurden. Midden dit decennium bedroeg hun aandeel amper 1 procent.

Voorkeuren

“Vele muzikanten zorgen ervoor dat hun werk optimaal is aangepast aan de platformen die hun songs bekendmaken en inkomsten bezorgen,” benadrukken Madis Kabash en Eduardo Araújo, mediaspecialisten bij het tijdschrift Quartz. “Dat geldt dus ook voor streaming-platformen zoals Spotify, Apple Music of Tidal.”

“De algoritmes van deze platformen vertonen een voorkeur voor kortere nummers. Deze songs draaien immers sneller in de cyclus dan een ballade van acht minuten. Hierdoor zullen deze composities met een grotere frequentie ten gehore worden gebracht. Dat staat gelijk met meer inkomsten.”

“Nadat de muzieklabels, distributeurs en andere betrokken partijen hun deal van de inkomsten hebben ontvangen, blijft voor de muzikant per stream nog een bedrag van bijna 0,4 dollarcent over,” benadrukt Jeff Ponchick, chief executive van Repost Network.

Transformatie

“Een superieur inzicht in de werking van de algoritmes wordt voor de muzikant dan ook steeds belangrijker,” betoogt Ponchick. “Dankzij die kennis kan hij immers garanderen dat zijn composities vaker aan bod komen. Die frequentie zal ook de omvang van zijn verdiensten bepalen.”

Kabash en Araújo wijzen erop dat het format altijd al een invloed op de muziekvorm heeft gehad. Zij wijzen onder meer naar de introductie van de single, die mee de aanzet vormde van de lancering van composities met een maximale lengte van ongeveer drie minuten. De cassette is op zijn beurt gelinkt aan het concept van de mixtape.

“Streamingdiensten hebben de sector echter volledig getransformeerd,” benadrukken Kabash en Araujo. “Er is nu immers sprake van een benadering die in sterke mate door data wordt gestuurd.”

Jeff Ponchick richtte Repost Network op om muzikanten te helpen een gemakkelijker toegang tot populaire playlists te krijgen.

 


Gelijkaardige artikels


Logo BusinessAM

Business AM | Zo gezegd

Watermark

‘We moeten op Europese schaal handelen om goed en versterkt uit deze crisis te komen’

Duits bondskanselier Angela Merkel
Logo Business AM

Business AM | Zo gezegd

Quote Merkel

‘We moeten op Europese schaal handelen om goed en versterkt uit deze crisis te komen’

Duits bondskanselier Angela Merkel
Zo gezegd: Gita Gopinath

De coronacrisis is veel groter dan de bankencrisis. Een schok als deze hebben we niet meegemaakt sinds de Grote Depressie. Misschien is dit wel de Grote Lockdown.

Gita Gopinath, de hoofdeconome van het IMF

Quote van de dag Elon Musk

Ik denk dat de universiteit er in essentie is om plezier te maken en om te bewijzen dat je je huiswerk kan maken. Maar ze is er niet om te leren.

Elon Musk
zo gezegd michel barnier

Er zijn veel ernstige verschillen tussen het VK en de EU over de toekomstige handelsrelatie. Een akkoord is mogelijk… al is het moeilijk.

Michel Barnier, hoofdonderhandelaar brexit voor de EU
Quote van de dag corona

We moeten rationeel blijven. Maar de kans om het virus in te dammen wordt kleiner. We bereiden ons ook voor op een pandemie.

Tedros Adhanom Ghebreyesus, directeur-generaal van de WHO
Logo Business AM

Business AM | Stocks