Streaming maakte liedjes korter

De popsongs van de jongste generatie duren beduidend korter dan hun voorgangers. Dat blijkt uit een onderzoek van het bedrijf Repost Network, gebaseerd op een analyse van de Amerikaanse hitparades. De onderzoekers stelden vast dat de nummers uit de top honderd van Billboard-hitlijst vorig jaar gemiddeld drieënhalve minuut duurden. In het begin van deze eeuw was er nog sprake van een gemiddelde van meer dan vier minuten.

Tegelijkertijd meldt het rapport dat het voorbije jaar 6 procent van de onderzochte songs minder dan tweeënhalve minuut duurden. Midden dit decennium bedroeg hun aandeel amper 1 procent.

Voorkeuren

“Vele muzikanten zorgen ervoor dat hun werk optimaal is aangepast aan de platformen die hun songs bekendmaken en inkomsten bezorgen,” benadrukken Madis Kabash en Eduardo Araújo, mediaspecialisten bij het tijdschrift Quartz. “Dat geldt dus ook voor streaming-platformen zoals Spotify, Apple Music of Tidal.”

“De algoritmes van deze platformen vertonen een voorkeur voor kortere nummers. Deze songs draaien immers sneller in de cyclus dan een ballade van acht minuten. Hierdoor zullen deze composities met een grotere frequentie ten gehore worden gebracht. Dat staat gelijk met meer inkomsten.”

“Nadat de muzieklabels, distributeurs en andere betrokken partijen hun deal van de inkomsten hebben ontvangen, blijft voor de muzikant per stream nog een bedrag van bijna 0,4 dollarcent over,” benadrukt Jeff Ponchick, chief executive van Repost Network.

Transformatie

“Een superieur inzicht in de werking van de algoritmes wordt voor de muzikant dan ook steeds belangrijker,” betoogt Ponchick. “Dankzij die kennis kan hij immers garanderen dat zijn composities vaker aan bod komen. Die frequentie zal ook de omvang van zijn verdiensten bepalen.”

Kabash en Araújo wijzen erop dat het format altijd al een invloed op de muziekvorm heeft gehad. Zij wijzen onder meer naar de introductie van de single, die mee de aanzet vormde van de lancering van composities met een maximale lengte van ongeveer drie minuten. De cassette is op zijn beurt gelinkt aan het concept van de mixtape.

“Streamingdiensten hebben de sector echter volledig getransformeerd,” benadrukken Kabash en Araujo. “Er is nu immers sprake van een benadering die in sterke mate door data wordt gestuurd.”

Jeff Ponchick richtte Repost Network op om muzikanten te helpen een gemakkelijker toegang tot populaire playlists te krijgen.

 

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.